ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در موتورهای جدید از سیستم سوخت رسانی CRI ( کامان ریل ) استفاده می گردد . در این سیستم ها بر خلاف سیستم های ردیفی ساده که بالاترین فشار پاشش در آن حدود 240 بار می باشد کمترین فشار 400 بار بوده که هنگام تحت بار قرار گرفتن دستگاه تا 1200 بار بالا خولاهد رفت.
در این سیستم همه انژکتورها به یک انباره مشترک ( ریل ) سوخت متصل شده اند سوخت تحت فشار در این انباره تا ورودی انژکتورها موجود می باشد که کنترلر با لحاظ شرایط کاری دستگاه که از حسگرها مرتبط دریافت داشته است میزان فشار پاشش را با استفاده از عملگرهای پمپ ( پمپچه ها ) تنظیم و مقدار پاشش را با تحریک یونیت انتهای سوزن کنترل می کند.
بدلیل افزایش فشار پاشش در این سیستم میزان مصرف سوخت بیش از 30 درصد و میزان گازهای آلایند تا 70 درصد ( بسته به نوع دستگاه ) کاهش یافته است .
در این سیستم داده های مورد نیاز کنترلر ( ECM ) از طریق حسگرهای مختلف موجود بر روی موتور مانند سنسور وضعیت میل لنگ ( نصب بر روی فلایویل ) سنسور موقعیت میل بادامک ( نصب بر روی پمپ انژکتور یا همان ساپلای پمپ ) سنسور دمای گازوییل برگشتی ، سنسور فشار روغن ، سنسور فشار دمش توربوشارژر ، سنسور دور موتور و... تامین می گردد.
این داده ها توسط کنترلر پردازش شده ، فشار و مقدار مورد نیاز سوخت بوسیله میزان جریان الکتریکی که به عملگرها فرستاده می شود کنترل می شود.
ساپلای پمپ
سنسورهای اصلی این سیستم : جی سنسور ( G ) حسگر موقعیت میل بادامک ، ان ایی سنسور ( NE ) حسگر موقعیت میل لنگ ، سنسور کامان ریل حسگر فشار سوخت موجود در ریل سوخت و سنسور موقعیت پدال گاز.
نمونه سوزن CRI
مهندس سلام مشکل برق سوزن گازوییل ارین را حل کردم جای سنسور حسگر میلنگ ومیل سوپاپ را عوضی جا زده بودم برق سر سوزن نمیامد
سلام مهندس مشکل برق سوزن ارین را حل کردم حسگر میلنگ ومیل سوپاپ رابرعکس جا زده بودم
سلام یک آرین تعمیرکردم استارت میخوره ولی روشن نمیشه سر سوزن برق نمیاد وگازوییل پاشش نمیکنه لطفا راهنمای کنید موتور ارین همون الوند هست
سلام یک آرین تعمیرکردم استارت میخوره ولی روشن نمیشه سر سوزن برق نمیاد وگازوییل پاشش نمیکنه لطفا راهنمای کنید
سلام ؛ متاسفانه آشنایی با موتور آرین و سیستم سوخت رسانی روی آن ندارم ، اگر اطلاعات بیشتری ( بویژه در مورد موتور ) بدهید پاسخگویی آسانتر خواهد بود.
سلام مهندس اگه ممکنه در مورد سیستم سوخت رسانیه xpi کامن ریل که جدیدا رو اسکانیا نصب شده توضیحاتی بدین ایا تو ایران جواب میده یانه اسن سیستم خوبه یا بده ممنونم.
سلام ؛ این سیستم سوخت رسانی در اصل نسل سوم ارتقاء یافته ( HPCR ) می باشد که به منظور بهترین عملکرد سوخت و کاهش میزان مصرف سوخت ، فشار سیستم تا 1850 بار افزایش یافته و در کنار آن جهت کاهش گازهای آلاینده از دوسیستم EGR ( سیستم بازگشت گازهای اگزوز ) و SCR ( سیستم تقلیل کاتالیستی ) استفاده شده است این سیستم محصول مشترک بزرگترین موتور ساز دنیا ( کامینز آمریکا ) و شرکت سوئدی اسکانیا می باشد.
بهرترتیب با عنایت به اینکه هر چه فشار سیستم سوخت رسانی بالاتر رود تلرانس و خلاصی قطعات این سیستم کمتر می شود نیاز به سوخت باکیفیت ( گازوئیل حداقل با کیفیت یورو 4 ) بیشتر احساس خواهد شد و کوچکترین آلودگی سوختی ( آب یا ذرات جامد ) می تواند سیستم را معیوب نماید.
سلام،مهندس برق ای که میره سرسوزن انژکتور چند ولت است.
سلام ، متغییر است و می تواند تا 110 ولت بالا رود
سلام مهندس یه بیل مکانیکی نیوهلند هست خوب کار می کنه ولی زیر بار پت پت می کنه خیلی ممنون می شم راهنمایی کنید
سلام
ایراد یا به هیدرولیک برمی گرده یا موتور ، متاسفانه من در مورد نیوهلند هیچ اطلاعی ندارم
سلام جناب مهندس
بنده یک دستگاه کامیون البرز (دانگ فنگ) خریداری کردم موتور مدام سوزن سیلندر شش را خراب می کرد به این شکل وقتی بار زده میشد و در جاده ای گردنه ای حرکت می کرد یهویی از اکسوز دود بسیار زیادی خارج میشد و موتور شروع به چق چق می کردبعضی اوقات به دلیل ورود سوخت بسیار زیاد موتور خفه می کرد و خاموش میشد بارها این اتفاق می افتاد و مجبور به خارج کردن سوزن سلیندر شش میشدم و اونو تعمیر می کردم دو بار هم سوزن نو گذاشتم زمان خرابی به تعویق می افتاد ولی کماکان خراب میشد بعدش کل لوله کامان ریل با سنسور و متعلقاتش رو عوض کردم مشکل حل شد میشه فرمایش کنید عیب اصلی از کجا بوده
با سپاس
سلام ؛
روی کامان ریل و قبل از ورود سوخت پرفشار به لوله و سوزن ، قطعه ای بنام فلو دمپر قرار دارد که وظیفه قطع کردن سوخت زمانی که سوزن نمی پاشد را به عهده دارد اگر سوخت دایما در لوله وسوزن حضور داشته باشد احتمال پریدن نوک سوزن ( قلوه کن شدن ) وجود دارد لذا اگر این قطعه بدرستی عمل نکند احتمال شکستن نوک سوزن در ساعات کاری پایین قابل پیش بینی است . احتمالا فلو دمپر سوزن شماره 6 معیوب بوده است .
سلام مهندس دستگاهایی که سوزنهای کامان ریل را تست میکنند دارای سیستم کنترل دمای گازاییل هستند چرا
سلام چون بدلیل فشار بسیار زیاد سوخت ( بخصوص در دور 1500 به بالای موتور که این فشار بیش از 1000 بار است ) دمای بالای سوخت سبب کاهش شدید ویسکوزیته سوخته ( به اصطلاح بریدن سوخت ) شده و فشار افت خواهد کرد ، بنابراین فشار نشان داده شده توسط دستگاه تست ممکن است دچار اختلال و مقادیر غیر واقعی گردد. بهمین دلیل در اکثر ماشین های دارای سیستم CRI و HPI وجود کولر سوخت و سرد کردن سوخت برگشتی لزومی است .
سلام و درود فراوان خدمت مهندس دالوند
عظیم قاسمی هستم کارشناس مکانیک ماشین آلات از دانشگاه هپکو و دانشگاه راه و شهرسازی تهران
تکنسین ماشین آلات با سابقه در نمایندگی هپکو
09199052201
سلام ، زنده باشی
سلام مهندس من خودم مکانیک هستم من روی یک دستگاه بیل مکانیک المانی به نام سه نبوگین موتور این دستگاه کومنز یا همام کوماریل است هر کاری میکنیم روشن نمیشود سیستم برق دهی درست انژکتور هایش تازه تعمیر اما این دستگاه روشن نمیشود از لطفتون ممنونم اگه جواب بدی
سلام ، بستگی به نحوه استارت خوردن دستگاه دارد اگر دستگاه در زمان استارت دود دارد و روشن نمی شود سیستم برق و یا تایمینگ موتور ( سنسور مربوط به میل لنگ و میل سوپاپ ) می بایست بررسی گردد اگر دود سفید است باید سنسور بوست و سنسور هوا بررسی گردد ، اگر دود ندارد باید برق سوزنها و کنترلر ( ECM ) چک شود .
جناب مهندس دانلود
بسیار ممنون و سپاسگزارم که بزل لطف فرموده وبا حوصله برای اینجانب وقت گرانبهاتان صرف نمود و بطور کاملا فنی جواب مشکل بنده را دادید واقعا دستتان درد نکند شما انسان شریفی هستید بازهم صمیمانه دست شما را میبوسم رسول فانی
سلام
سپاسگزارم و انجام وظیفه است
با درود
جناب مهندس در رابطه با سیستم سوخت رسانی اتوبوس ولو تیپ ۳ که کامان ریل میباشد نزدیک به ۱۸ ماه هست که نتوانستم عیب موتور که وقتی خاموش میکنیم حتی بلا فاصله هم بخواهیم روشنش کنیم هر چه استات هم بخورد روشن نمی شود وبرای اینکه بتوانیم روشنش کنیم ابداعا یک شیر سر راه برگشت سوخت که به باک میریزد قرار دادیم به محض بستن آن شیر با کمترین استارت روشن میشود با وجود اینکه انژکتور ها تست کردیم و سلامت هستند دو عدد پمپچه ها وprvکه مابین دو پمپچه قرار دارد را هم تست کردیم حتی سوپاپ فشار شکن ته ریل هم تست کردیم حتی پایه فیلتر گازویل هم تست کردیم ولی متاسفانه این نقیصه را نتوانستیم بر طرف کنیم لذا از جنابعالی با کمال احترام تقاضا دارم با وجود مشغله زیاد بر سر اینجانب منت نهاده ودر صورت امکان بنده را راهنمایی فرمائید سپاسگزارم فانی
سلام ؛ با توجه به توضیحات جنابعالی ، علت دیر روشن شدن تخلیه فشار ریل سوخت و کاهش فشار داخلی کامان ریل می باشد. لذا با تعبیه شیر مذکور به طور دستی جلوی تخلیه فشار گرفته شده و فشار در کامان ریل حفظ می گردد. سازندگان این سیستم مانند بوش ، زکسل و کوماتسو جهت حفظ فشار درونی کامان ریل از شیری بنام لیمیتر پرشر ( سوپاپ فشار شکن ته ریل ) استفاده می کنند که همانند شیر رلیف ( فشار شکن ) در سیستم های هیدرولیک کار تنظیم فشار و تخلیه فشار اضافی را بر عهده دارد در صورت نقص شیر مذکور فشار ریل بطور آنی پس از خاموش کردن تخلیه و روشن شدن ماشین با دشواری روبرو خواهد بود لذا اصلی ترین مضنون همین شیر می باشد. سایر قسمتهایی که می تواند تخلیه فشار را سبب شوند به شرح ذیل می باشند 1- نشت داخلی انژکتورها( انژکتور در ظاهر سالم است و می بایست برگشتی آن چک گردد. ) 2- معیوب شدن شیر دلیوری پمپچه ها ( سوپاپ تحویل ) که البته این دو مورد بدلیل تخلیه آرام فشار روشن نشدن پس از چند دقیقه توقف ، اتفاق افتاده و با چند استارت ماشین روشن خواهد شد .
سلام ، استاد ما یه بیل 600 کوماتسو خط 7 داریم که بعد تعمیر موتور وقتی موتور سرده تا دو ساعت خوب و بدون مشکل کار می کنه ولی بعد گذشت این زمان موتور شروع به لرزش و دود کردن می کنه و لیور ها کند میشن و خطای زیر رو می دن
AD10MB : Rail press. too low
AD10LC : Rail press low
سلام ، علت به عیبوب احتمالی زیر را مربوط می شود.
1- If any other error code or failure code is displayed, carry out troubleshooting for it first.
2- Fuel used improper Fuel used may be improper. Check it directly.
3- Fuel low-pressure circuit device defective
*low-pressure circuit device may be defective. Referring to Note 1, carry out troubleshooting.
4- Fuel filter/strainer clogged,The fuel filter/strainer may be clogged. Referring to Note 2, carry out troubleshooting.
5- Electrical system of fuel supply pump PCV1 defective, Carry out troubleshooting for error codes [E970], [E971], [E974], and [E975].
6- Fuel supply pump defective The fuel supply pump may be defective. Check it directly.
7- Common rail fuel pressure sensor defective, The common rail fuel pressure sensor may be defective. Check it directly.
8- Pressure limiter defective The pressure limiter may have a mechanical defect. Check it directly.
سلام دوستان
من چند وقته ی مشکل خوردم با ی موتور دیزل ١٠١٣ در خصوص سوخت رسانیش؟!
سلام ؛ لطفا در مورد مشکل رخ داده بیشتر توضیح بفرمایید.
سلام خسته نباشید.من امسال دیپلم مکانیک گرفتم و کنکور دادم خواستم بپرس آموزش این دوره ها در کدوم دانشگاه ها صورت میگیره،و من باید چه رشته و شاخه ای انتخاب کنم بعد ورود ب دانشگاه؟
سلام ، ممنون ؛ بصورت خیلی مختصر در دانشگاههایی که رشته مکانیک ماشین های کشاورزی ، یا مکانیک ماشین های راهسازی تدریس می شود ارائه می گردد.
سلام استاد دالوند
حال شما چطوره؟ خوب هستین انشاا...؟
از اوضاع شرکت چه خبر؟
اومیدی هست دوباره برگردیم سر کار
استاد دوره اموزش کامان ریل داشگاه صنعتی شریف به نظر شما خوب هست که ثبت نام کنم. ویاد میدن؟
با سلام
متاسفانه از سرفصل های دوره ، محتوا، استاد ، تئوری یا عملی بودن دوره اطلاعی ندارم .
سلام من مشغول به کار در پمپ سازی ، در خیابان قزوین هستم ، می خواستم بدونم ، کامان ریل دوره آموزشی هم داره آیا؟
با تشکر
سلام ؛
نه متاسفانه فعلا دوره آموزشی فقط برای پرسنل نمایندگی برگزار می شود
استاد سلام،دلم برات تنگ شده،خیلی دوست دارم شمارو ملاقات کنم اما میدونم مسئولیت سنگین و شلوغی سر شما در آموزش اومدن من باعث اتلاف وقت گران بهاء تون میشه مطالب ارزش مند شما در بالا بسیار جالب و مکفی بود .دست مریزا. ای کاش میشد تحصیل من تو دانشگاه تا در دوره کارشناسیم با شما بود.نظر من به نمایندگی از همه بچه ها بود در مورد شما .
من اا...توفیق for you
سلام
شما و همه بچه ها لطف دارین !
ممنون
سلام خسته نباشید.
من دستگاه بیل مکانیکی دوسان230دی ایکس دارم.این دستگاه دارای موتور کامانریل میباشد.آیا خطای سنسور هوا که روی منیفول هوا بسته شده تاسیری روی روشن شدن موتور در اول تایم کاری داره.
این دستگاه مدل2010میباشد و ساعت کارکرد5000ساعت دارد.
اول تایم کاری روز به سختی روشن میشه ولی به محض روشن شدن اگه خاموش کنی با تک استارت روشن میشه.خواهشن راهنماییم کنید.
من خودم مکانیک دستگاه راهسازی هستم.
سلام
بله امکان چنین موضوعی وجود دارد ولی پیشنهاد می شود اول سوپاپ فشار شکن کامان ریل ( لیمیتر ) و سوپاپ اورفلو روی پمپ چک شود ، زیر این دو سوپاپ در صورت نقص ، در توقف و خاموش بودن طولانی موتور سبب تخلیه سوخت و خالی شدن کامان ریل و در نتیجه روشن شدن سخت موتور پس از چندین استارت خواهد شد. لذا پیشنهاد می شود فشار مدار اولیه سوخت با بستن درجه بر روی فیلتر اولیه و استارت زدن چک شود حداقل این مقدار 1.5 بار باید باشد .
سیستم سوخترسانی اسکانیا c12چه مدلیه و ساپلای پمپ داره؟؟
سلام میخواستم فشار پاشش تمام انژکتور هارو بدونم.ممنون
سلام ، بسته به دور موتور از400 تا 1195 Bar