مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

گریدر Grader


گریدر یا ماشین شیب زن،  به ماشین تسطیح اطلاق و بدلیل حساسیت کاری جزء ماشین آلات مهندسی به شمار می آید. از گریدر برای پخش خاک، تنظیم سطح راه، شیب دادن به سطح راه، ایجاد و تنظیم شانه های راه، اجرای کارهای عمومی، مخلوط کردن انواع خاک با دانه بندی های مختلف، رد میکس، پخش آسفالت و کانال سازی استفاده می شود. دقت در انجام عملیات با گریدر می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه عملیات خاکی پروژه های مربوطه داشته باشد

گریدر در ابتدای قرن بیستم به صورت ابتدایی ساخته شد و امروزه درابعاد مختلف با کارایی های گوناگون دارای تیغه های متفاوت با قابلیت حرکت، تغییر زاویه و استقرار در وضع دلخواه موجود می باشند. همچنین با توجه به شاسی های مفصل دار در ساختمان و نیز سیستم دو اکسلی )تاندوم دار( عقب و نصب تیغه نسبتاً وسیع در میانه دستگاه، هندسه تسطیح سطوح، تنظیم شیب خاکبرداری و رساندن سطح خاک به سطح مورد نظر )خط پروژه(  با سرعت انجام می پذیرد.

طی مطالعاتی که در زمینه مقایسه بین هزینه عملیاتی در جاد ه های حمل مواد که مرتباً مورد کنترل قرار گرفته و در صورت لزوم با گریدر تسطیح و بهسازی می شوند و هزینه عملیاتی جاده های حمل موادی که در نگهداری از آنها از گریدر استفاده نمی شود صورت گرفته است، مشخص می کند که استفاده از گریدر بیش از 20 % در افزایش میزان بهره وری تاثیر خواهد داشت. 

 انواع گریدر:

گریدرها شامل دو نوع، موتوردار و بدون موتور می باشند که هریک از این دو نوع دارای معایب و محاسنی هستند که کاربرد همه جانبه آنها را محدود می سازد.

انواع عملیات گریدر

الف ) پخش کردن مواد خاکی  )عملیات با تیغه رو به جلو(

ب ) حمل مواد به کناره جاده  )عملیات با تیغه زاویه دار رو به جلو(

ج )  شیب بندی دقیق  )عملیات با تیغه زاویه دار با سطح افق رو به جلو(

د ) کندن جوی  )عملیات با تیغه شیب دار یا عمود با سطح افق رو به جلو(

و )  بریدن و تراشیدن تراشه  )عملیات با تیغه شیب دار یا عمود با سطح افق رو به جلو(

سایر موارد کاربرد :

از گریدر می توان در برف روبی، تنظیم شانه های راه، مخلوط کردن مواد خاکی با دانه بندی های مختلف در روسازی آسفالتی راه های فرعی به طریق مخلوط کردن خاک و مواد قیری در محل، نگهداری رویه جاد ههای شنی و شیب بندی نیز استفاده نمود.

 

نحوه محاسبه مدت اجرای عملکرد:

معمولاً عملکرد تسطیح گریدر با مدت زمان صرف شده )بر حسب ساعت( سنجیده و از رابطه زیر بدست می آید:

T=(P*D)/(E*S)

D : مسافت طی شده در هر عبور) کیلومتر (

P : تعداد عبور

S : سرعت حرکت در طول مسیر) کیلومتر بر ساعت (

E : بازده

بازده گریدر: نسبت زمان واقعی انجام کار به زمان مصرف شده برای اجرای آن می باشد . این بازده متغیر بوده و بستگی به مدیریت و سرپرستی در کارگاه، مهارت راننده ، شرایط و تسهیلات در تعمیرات و نگهداری و بالاخره شرایط محلی دارد. (بازده = زمان مصرف شده / زمان واقعی انجام کار ).

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد