مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

سیستم پاشش محلول اوره (AdBlue)

شاید تا حالا نام محلول اوره (AdBlue) که به عنوان مایع اگزوز دیزل نیز شناخته می شود را نشنیده باشید. اما می دانید که با توجه به اهمیت محیط زیست و پیشرفت روز افزون فناوریهای نوین ، قوانین مربوط به ساخت و تولید ماشین آلات اعم از سبک و سنگین در دنیا تغییر کرده و خودروسازان می بایست از قوانین سختگیرانه بیشتری پیروی کنند که هدف عمده آنها رفع نگرانی های زیست محیطی می باشد.

جدیدترین مجموعه مقررات آلایندگی که با نام یورو 6 برای خودروهای سواری ، کامیون و کامیونت ها و تیر یا استیج 3 (& Stage3 3Tier ) برای ماشین های راهسازی و معدنی شناخته می‌شود، چالشی بزرگ برای موتورهای دیزلی بوجود آورده است.  

هدف اصلی این استانداردها کاهش انتشار اکسید نیتروژن می باشد. جهت نیل به این منظور از فناوری سیستم انتخابی کاهش آلایندگی یا (selective catalytic reduction) ، SCR بوسیله پاشش محلول اوره (AdBlue) یا همان مایه اگزوز استفاده می شود. این سیتم گرچه اخیراً به طور گسترده در خودروهای دیزلی مورد استفاده قرار گرفته است اما چندین دهه وجود داشته است.     

سیستم پاشش محلول اوره (AdBlue) چگونه عمل می کند؟

در این فرآیند مقادیر دقیقی از محلول تعبیه شده بر روی دستگاه در سیستم اگزوز و گازهای خروجی پاشیده و باعث کاهش آلایندگی و حذف گازهای آلاینده و مضر از طریق یک واکنش شیمیایی می شوند. هنگامی که این محلول با گازهای خروجی اگزوز ترکیب  شود، مشتقات مضر اکسیژن و نیتروژن ( ناکس ها NOx) موجود در دود اگزوز تجزیه شده و تبدیل به گاز بی اثر می گردد. این فناوری به مدت طولانی در اتوبوس ها و کامیون های سنگین مورد استفاده قرار گرفته و کارایی آن به اثبات رسیده است. بخش زیادی از خودروهای سنگین مطابق با استانداردهای یورو 4، یورو 5 و یورو 6 مجهز به سیستم SCR هستند و از ادبلو یا همانمحلول اوره استفاده می کنند.

در این سیستم کنترلر موتور از طریق اطلاعات سنسور NOx خروجی دود توربوشارژر و سنسور دمای SCR حجم تزریق را تعیین و توسط سنسور آمونیاک و نیز بازخورد دریافتی از سنسور NOx خروجی اگزوز ، مقدار پاشش محلول را تصحیح می کند.

آیا وجود این سیستم بر مصرف سوخت تأثیر گذار است؟

سازندگان هنوز هیچ اطلاعاتی مبنی بر تأثیر نامطلوب محلول اوره (AdBlue) بر مصرف سوخت منتشر نکرده اند.

تحول در فناوری موتور و طیفی از متغیرهای دیگر به این معنی است که اساساً یافتن تفاوت در مصرف سوخت بین خودروهای جدید و قدیمی‌تر و نسبت دادن آنها صرفاً به استفاده از محلول اوره (AdBlue) غیرممکن است.

محلول اوره (AdBlue) از چه چیزی ساخته شده است؟

محلول اوره (AdBlue) یک مایع غیر سمی است که از نظر ظاهری بی رنگ بوده و ترکیبی از آب و اوره می باشد ، با این حال، در این محلول ، اوره به طور تقریبا خالص است و از درجه بالاتری نسبت به مواد آرایشی، چسب یا کود استفاده می شود. آب مورد استفاده نیز، آب دیونیزه است، که بسیار خالص تر از آب شیر می باشد.

آیا می توانم محلول اوره (AdBlue) را خودم سرریز کنم؟

در اکثر ماشین آلات، درب مخزن محلول در کنار در باک گازوئیل قرار دارد. که معمولاً اندازه آن کوچکتر از در باک گازئیل و به رنگ آبی بوده و بر روی آن علائمی است که نشان می دهد فقط باید در آن محلول اوره (AdBlue) استفاده شود.

اگر در مورد نحوه پرکردن محلول اوره (AdBlue) ماشین خود مطمئن نیستید، باید به کتابچه راهنمای دارنده دستگاه  (Owner Manual یا Operation Manual) مراجعه کنید.

در کشورهای مشمول قوانین یورو 6 در اکثر ایستگاههای سوخت رسانی ( پمپ بنزین ها ) یک پمپ مخصوص پر کردن  محلول اوره (AdBlue) تعبیه شده است. این پمپ معمولا توسط کامیون داران استفاده شده و اغلب بسیار ارزان تر و و به صرفه تر از خرید این محلول در ظروف بسته بندی می باشد.

در تمام ماشینهایی که از سیستم پاشش محلول اوره (AdBlue) استفاده می‌کنند، چراخ و علائم هشداری در نظر گرفته شده است تا در صورت رو به اتمام بودن، هشدار لازم به راننده و متصدی داده شود. این اخطار هر بار که ماشین مجدداً استارت شود تا زمانی که مخزن پر شده و سطح محلول اوره (AdBlue) به سطح مورد نظر در مخزن برسد روشن باقی می ماند.

اگر مخزن محلول اوره (AdBlue) تمام شود چه اتفاقی می افتد؟

نادیده گرفتن چراغ هشدار کمبود محلول اوره (AdBlue) تحت هیچ شرایطی توصیه نمی شود. در بسیاری از ماشین ها اگر در حین استفاده از ماشین محلول اوره (AdBlue) تمام شود، عملکرد تحت تأثیر قرار گرفته و موتور ضعیف می شود ، کنترلر دستگاه تلاش می کند که با پایین آوردن خروجی دستگاه ، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد.

معمولا در ماشین های دارای این سیستم حالتی تعریف شده است که پس از توقف و خاموش کردن ماشین اگر مخزن محلول اوره (AdBlue) کاملاً خالی شده باشد ماشین روشن نخواهد شد .




 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد