ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
در موتورهای جدید از سیستم سوخت رسانی CRI ( کامان ریل ) استفاده می گردد . در این سیستم ها بر خلاف سیستم های ردیفی ساده که بالاترین فشار پاشش در آن حدود 240 بار می باشد کمترین فشار 400 بار بوده که هنگام تحت بار قرار گرفتن دستگاه تا 1200 بار بالا خولاهد رفت.
در این سیستم همه انژکتورها به یک انباره مشترک ( ریل ) سوخت متصل شده اند سوخت تحت فشار در این انباره تا ورودی انژکتورها موجود می باشد که کنترلر با لحاظ شرایط کاری دستگاه که از حسگرها مرتبط دریافت داشته است میزان فشار پاشش را با استفاده از عملگرهای پمپ ( پمپچه ها ) تنظیم و مقدار پاشش را با تحریک یونیت انتهای سوزن کنترل می کند.
بدلیل افزایش فشار پاشش در این سیستم میزان مصرف سوخت بیش از 30 درصد و میزان گازهای آلایند تا 70 درصد ( بسته به نوع دستگاه ) کاهش یافته است .
در این سیستم داده های مورد نیاز کنترلر ( ECM ) از طریق حسگرهای مختلف موجود بر روی موتور مانند سنسور وضعیت میل لنگ ( نصب بر روی فلایویل ) سنسور موقعیت میل بادامک ( نصب بر روی پمپ انژکتور یا همان ساپلای پمپ ) سنسور دمای گازوییل برگشتی ، سنسور فشار روغن ، سنسور فشار دمش توربوشارژر ، سنسور دور موتور و... تامین می گردد.
این داده ها توسط کنترلر پردازش شده ، فشار و مقدار مورد نیاز سوخت بوسیله میزان جریان الکتریکی که به عملگرها فرستاده می شود کنترل می شود.
ساپلای پمپ
سنسورهای اصلی این سیستم : جی سنسور ( G ) حسگر موقعیت میل بادامک ، ان ایی سنسور ( NE ) حسگر موقعیت میل لنگ ، سنسور کامان ریل حسگر فشار سوخت موجود در ریل سوخت و سنسور موقعیت پدال گاز.
نمونه سوزن CRI
سلام ماشین فاودارم خطادp1012_p1018داره ودیرروشن میشه لطفاً کجراهنمایی کنید
سلام مجدد مهندس جان این کتاب بوش ک فرمایش دادید رو از کجا میتونم تهیه کنم
مدتی هست دستگاه تست کامان ریل پاسارگاد گرفتم و مشغول تنظیم انژکتور ها شدم
الان واجب شده پمپ فشار ها رو هم کار کنم توش موندم
سلام
من ده ، دوازده سال قبل از نمایندگی بوش در سه راه آذری گرفتم . فایل PDF در اینترنت موجود است ضمنا کتاب به زبان انگلیسی می باشد .
سلام مهندس جان وقتتون بخیر
آیا دیاگ فشار ریل سوخت رو نمایش میده؟؟؟
در مورد دیاگ موتور های کامینز( البرز الوند و... )کجا میتونم تهیه کنم
کتاب آموزش یا محلی برای آموزش پمپ های فشار کامان ریل معرفی کنید ممنون از لطف شما
سلام
بله فشار سوخت در مانیتور برخی ماشین ها و در دستگاههای عیب یابی ( دیاگ و... ) قابل خواندن است .
البته دیاگ های موجود دو نوع هستند ، یک نوع فقط قابلیت نمایش داده های ضروری موتور مانند دمای آب ، فشار روغن ، دور موتور و.... را دارند و نوع دوم علاوه بر نمایش داده های موتور قابلیت تنظیم و تغییر دامنه این داده ها را نیز دارا می باشد.
بهترین کتاب آموزشی ، کتاب Fuel Common Rail System شرکت بوش می باشد .
سلام جناب مهندس کامیون با سیستم سوختی دنسو دارم که بشتر مواقع در سربالای ماشین گاز نمیخورد و داغ میکند .رادیات آب نو شده.سوزنها نو شده.پمپ تعمیر شده خواهشمندم راهنمای کنید
سلام
اگر کولر ( رادیاتور) گازوئیل برگشتی داشته باشید احتمالا مشکل مربوط به این کولر و یا سنسور سوخت برگشتی می باشد.
سلام جناب مهندس یک سوال درمورد کامن ریل کامیون کشنده هووa7دارم موتور از سیستم کامنریل از نوع دنسو بهره میبرد که مشکل داع کردن داره وبعد از ان گاز نمی خورد و سوزنها کامل تعویص شده پمپ کامن ریل تعمیر شده ولی مشکل ناگهانی گاز نخوردن وداع کردن رفع نشده است از جنابعالی درخواست راهنمای دارم با کمال تشکر
بسبار عالی
سلام جناب وقتتون بخیر
کشنده فاو دارم توی سرازیری وقتی پا رو از روی گاز برمیداریم بعد ک دوباره میخام گاز بدم گاز نمیخوره و باید سویچ رو ی خاموش روشن کنم تا دوباره عادی بشه
مشکلش چی هست؟؟
سلام ، ممنون
احتمالا سنسور موقعیت پدال گاز مشکل دارد
سلام خدمت شما جناب مهندس دالوند
من کامیون رنو270دارم که چند روزی هست درجاماشین گاز میخوره ودورموتورتاسیزده هزار میاد وباپدال که بازی میکنم درست میشه ممنون میشم راهنماییم کنید
سلام ، ممنون
مشکل به احتمال قوی مربوط به سنسور و مقاومت زیر پدال گاز و سیم کشی آن و در غیر اینصورت با احتمال کمتر مربوط به سنسور دور موتور می باشد .
با عرض سلام
میخواستم بدونم سنسور Fuel Rack Position Sensor که در موتور های دیزل بکار میره چه کاری انجام میده/و در ایران به چه اسمی شناخته میشه؟
ممنون
سلام
به اسم سنسور شانه گاز یا راک سنسور و معمولا در سیستم های سوخت رسانی که پمپ ردیفی دارند بکار می رود تا کنترلر دستگاه ( ECM) در موتورهای خطی بتواند مقدار سوخت ورودی به سیلندرها را محاسبه کند ، در موتورهای جناقی که معمولا دو پمپ چپ و راست داریم کنترلر با چک موقعیت این سنسور بر روی دو پمپ مقدار سوخت سیلندرهای چپ و راست را با هم هماهنگ می کند.
سلام مهندس جان بیل دوسان ۳۰۰دی ایکس داریم درحال کار خود به خود سلو میشه عیب از چی میتونه باشه با تشکر
سلام
اگر در هنگام سلو شدن آلارم یا کد خطایی داده نمی شود ممکن است1- از سیستم هیدرولیک ( پرشر سوییچ ها )2- مانیتور دستگاه و سوییچ اتواکسلریشن ( گاز اتومات ) و یا 3- کنترلر دستگاه ( ECM ) باشد
اگر ارور یا کد خطا دارید ممکن است مربوط به 1- اورهیت ( گرمای غیر عادی ) سیستم خنک کاری 2- اورهیت سیستم هیدرولیک 3- سنسور دمای سوخت برگشتی 4- سوپاپ اورفلو پمپ و... باشد.
سلام و عرض ادب خدمت مهندس دالوند
استاد بنده یه کامیونت الوند دارم که زمستون تو بعضی شهرها و جاده ها صدا سوزن ها میومد و بعضی جاها هم کاملا درست کار میکرد. و لی بعد عید همین مشکل رو داره و یه مشکل اضاف شده که ماشین در بعضی مناطق دور متور تا ۲۰۰اصلا گاز نمیخوره مثلا تو شهرهایی از نظیر ورامین شمال و قم ماشین خالی دنده چهار نمیخوره حتی دیروز یه روز کامل تو قم روندم باز فرقی نکرد ولی تا برسم تهران ۶۰درصد درست میشه و کرجو رد کنم اونور انگار هیچ مشکلی نداره چند بار هم دیاگ زدم هیچ خطایی نداره.. مننون میشم راهنماییم کنین
سلام ، ممنون
متاسفانه من آشنایی با سیستم سوخت رسانی کامیونت الوند ندارم ولی در اکثر سیستم های سوخت رسانی جدید برای مصرف بهینه سوخت دو سنسور به نام سنسور فشار هوای محیط ( Ambient pressure ) و سنسور دمای محیط ( Ambient temperature ) نصب می شود با استفاده از داده های این دو سنسور میزان سوخت موتور کم و یا زیاد می شود . در صورت نقص این سنسورها ، امکان کاهش سوخت موتور و در نتیجه محدود شدن دور موتور ( گاز نخوردن ) وجود دارد ؛ لذا اگر کامیونت شما به این سنسورها مجهز است در گام اول از صحت سلامت آنان ( مخصوصا سنسور فشار محیط ) مطمئن شوید ( جهت اطمینان با دستگاه دیگری تعویض و تست کنید .)
باسلام خدمت مهندس دالوند
من بیل مکانیکی دوسان ۳۰۰ دی ایکس دارم.لوله ای که سوخت از پمپ برای کامان ریل میاره میترکه.دلیلش چیه مهندس؟؟
سلام
مشکل به موارد زیر می تواند مربوط باشد:
1- فشار شکن مدار پرفشار روی پمپ ( سوپاپ اور فلو ) معیوب است
2- لوله تهیه شده غیر اصلی و تقلبی می باشد ( جنس لوله بدلیل تحمل فشار بالای هزار بار در دور بالای موتور بسیار مهم است )
3- سوپاپ فشار شکن روی کامان ریل ( لیمیتر سوخت ) مشکل دارد
سلام خسته نباشین مهندس جان تراک کوماتسو سیستم سوخت کاموریل که دودبسیارزیادی داره وسیاه هم هست ازچیست وچجوری میشه دودش روکم کنم ودستگاه بدون بنزین زوشن نمیشه وقتی هم روشن میشه قشنگ کارمیکنه وکمپرس هم داره ودستگاه دیگری همین مدل تک استارت روشن میشه. واصلا دودنمیکنه وسوختش کمه وسربالایی کم میاره لطف کنین راهنمای کنین هردودستگاه سوزن ها نوعوض کردم وسنسورهای جی وان ای سالم پمچه ها وکله برقی ها سالم هستن خوپم برقکارشونم وبردهاهم باهم جابجا کردیم فرقی نکرد
سلام ، ممنون
دود سیاه ( نه خاکستری ) مربوط به پاشش سوخت بیش از اندازه و یا خام سوزی گازوئیل بوده که این نقص می تواند به 1- بخش های مکانیکی انژکتور مثل شکستگی نازل یا گیر کردن آن 2- بخش الکتریکی انژکتور مانند قطعی سیسم کشی ، نقص سلنوئید و یا کنترلر 3- خرابی فلو دمپرها ( احتمال خیلی ضعیف ) مربوط باشد.
اما با توجه به قسمت دوم نوشته های شما بنظر می رسد علت خام سوزی گازوئیل ( دود سیاه ) ، کاهش قدرت موتور و نیز روشن نشدن دستگاه استفاده مکرر از بنزین و در نتیجه معیوب شدن قطعات داخلی موتور و قطعات ایجاده کننده فشار کمپرس داخلی مانند رینگ ها و یا سرسیلندر باشد لذا گام اول سنجش بلوبای موتور ، بازدید سرسیلندر و رینگها می باشد.
سلام جناب مهندس سال نو مبارک
یه سوال داشتم
سیستم سوخت رسانی کشنده اف هاش یورو ۵ جدید چیه و چقدر با گازوییل ما سازگاره
سلام
ممنون ، بر شما هم مبارک باشه
متاسفانه اطلاع دقیقی ندارم ولی اگر کامان ریل باشه با سوخت برخی مناطق ما سازگاری ایده الی نخواهد داشت.
سلام مهندس ی ماشین ارین دارم تا خنک است روشن میشه اگر خاموش کردم دیگه روشن نمیشه اول گردنه خاموشش کردم با دنده رفتم پایین بازم روشن نشد باید فقط خنک شود دستم به دامانت کمکم کن
سلام ، بابت پاسخگویی دیر هنگام عذر خواهی می کنم
قبل از خاموش کردن و در زمان روشن بودن قدرت موتور تغییر می کند یا نه ؟
سلام کشنده فراز دارم دادم کارواش به موتورش اب زده روشن کردم درست گاز نمیخوره درجا خوب داره کارمیکنه گاز میدی موتور میلرزه بعد کارواش که روشن کردم درجا داشت کار میکرد خودبه خود یهو گاز ورد و خاموش شد الانم درست گاز نمیخوره موتور میلرزه.
سلام
سوکت پشت سنسور G و NE رو چک کنید ممکن است فشار آب با عث شل شدن سوکت ها شده باشد ( به احتمال زیاد مشکل مربوط به سنسور NE می باشد )
سلام
ماشین اف هاش ۴۲۰دارم که در دنده ۵ و۶ دور موتور از ۱۷ هزار بالا نمیره وسوزن ها رو تعمییر کردم و همه چیزو نو کردم (پمچه .پایه فیلتر .پیچ های برگرد .و.....)اما خوب نشد وفیلتر ابگیر هم نصفه میشه گازاییلش لطفا راهنماییم کنید
سلام
از پمپ اولیه و کامان ریل فشار گیریی کنید اگر فشارها در محدوده استاندارد باشند ، سنسور دور موتور ، سنسور موقعیت میل سوپاپ NE و یا ECM ممکن است مشکل داشته باشند
سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه دوستان و مهندس عزیز.
مهندس یه گریدر ولوو مدل ۲۰۱۳ سیستم کامان ریل در اولین استارت صبح بلافاصله روشن میشه و تقریبا ۴ ثانیه کار میکنه بدون کوچکترین دود و مشکلی بعد خاموش میشه دوباره دیگه به هیچ وجه روشن نمیشه تا کلی استارت میزنن بازور روشن میشه.
سه بار دیاگ خورده دیاگ میگه خرابی سوزن اما سه بار سوزن تعمیر شده ولی بازم هیچ تغییری نکرده.
خواستم نظر کارشناسی شمارو بدونم
ممنون
سلام و سپاس
بلافاصله بعد از روشن شدن ماشین ، فشار کامان ریل رو از روی مانیتور یا دیاگ بخونید و بعد از خاموش شدن مجددا بخونید اگه میزان تغییرات فشار کم باشه (کمتر از200 بار ) یا سوزن هااز نظر برقی مشکل دارن که این مشکل می تونه به سیم کشی ، ECM ( کنترلر ) و سولنوئید سوزنها مربوط باشه و یا سنسور سوخت برگشتی دچار مشکل شده.
سلام .جناب مهندس ما هنوز منتظر جواب شما هستیم لطفا جواب بدین در مورد دستگاه امیکو M 6
با سلام مجدد ببخشید دوباره مزاحم شدم دو تا سوال در مورد فشار شکن کامیون فراز از شما پرسیده بودم میخواستم بگم که ماشین در دور آرام لرزش نداره و هر کدام از سوکتهای سر سوزنها را قطع میکنم خیلی تفاوتی از نظر لرزش نمیکند و ایا دو تا سیم که سر سوزنهای انژکتور بسته میشود جابجا بستن آنها فرق داره منظورم در سر یک سوزن که زیر قالپاق بسته میشود و به سوزن برق میرسانند
سلام
قطع کردن یک سوزن در اکثر موتورهای جدید ایجاد لرزش نمی کند چرا که سیستم هوشمند جهت جلوگیری از آسیب موتور سوخت سایر سوزنها را کمی افزایش خواهد داد .
سیم سوزنها بدلیل ایجاد میدان مغناطیسی در مگنت سوزن قابل جابجایی نیست و باید در جای خود بسته شود . ( در صورت جابجایی دقت سوزن کم خواهد شد . )
سلام و خسته نباشیدخدمت شما کامیون کشنده فر از دارم با سیستم کامان ریل میخوام بدونم ایا ضعیف. بودن فشار شکن کامان ریل اول باعث افت قدرت میشه یا نه .دوما ایا دود سیاه خروجی از اگزوز. هم به این ضعف فشار شکن ربط داره یا خیر اگر ربط نداره علت دود سیاه که یکمرتبه بوجود آمده چیست خواهشا هر دو مورد را برایم توضیح دهید
سلام ، ممنون
ضعیف بودن لیمیتر کامان ریل در دورهای بالای موتور سبب افت توان خواهد شد.
دود سیاه به سوزن دستگاه ربط دارد ( در سیستم کامان ریل) ، نشان دهنده پاشش بیش از حد استاندارد گازوئیل بوده و معمولا در سوزنهایی که توسط افراد دستکار ی و یا تنظیم ( ؟ ) می شوند اتفاق می افتد
سلام جناب مهندس خسته نباشید .خیلی ممنون که جواب سوال منو دادید من کارهایی که گفتین در مورد امیکو M6بررسی کردم مشکلی نداشت تایم پمپ هم درسته فقط سنسور هایی که گفتین میشه بیشتر توضیح بدین چطور تنظیم میشه (سنسور میل بادامک وسنسور میلنگ) .شماره موتورش هم اینه (jx493ZLQ3➖jMc➖ A9192309 ) .در ضمن وقتی روشن میشه بعد از 1یا2 دقیقه خاموش میشه .با تشکر و ببخشید که زیاد سوال میپرسم
سلام و عذر خواهی بابت دیر جواب دادن
متاسفانه من تجربه ای روی ماشین شما ندارم ، در این مدت سعی کردم اسنادفنی مربوط به ماشین شما رو پیدا کنم که موفق نشدم .
معمولا در کتاب تعمیرات دستگاه مقدار مقاومت سنسورها درج شده ، اگر کتاب دستگاه رو دارین اهم سنسور ها رو اندازه بگیرین و با استاندارد چک کنید.
-اگر سوکت سنسور کامان ریل در حالت خاموش کشید شه دستگاه قاعدتا نباید روشن بشه .
اگه به دستگاه دیگه ای دسترسی دارین سنسور ها رو جابجا کنید.
سلام جناب دالوند عزیز
قبلا هم مزاحم شدم و شما به بنده لطف داشتید و خیلی جامع کمک کردید که صمیمانه تشکر میکنم
مهندس:در مورد روشن نشدن موتور اتوبوس ولو بی ۷ تیپ ۳ کامان ریل با توجه به توضیحات جنابعالی باز مشکل رفع نشد که بیخیال شدم و با همان شیری که سر راه برگشت سوخت به باک گازوئیل روشنش میکنیم با توجه سیستم این نوع سوخت رسانی که دوتا پمپچه که ورودی گازوئیل انها از prv است ایا ممکن است دو تا پمپچه ویا prv موجب روشن نشدن باشند قبلا شما توضیح فرموده بودید که ممکن است فشار شکن ریل باشد که من ان را با ریل یه ماشین دیگه که سالم بود وخوب روشن میشد عوض کردم متاسفانه هیچ تغیری نکرد ایا ممکن است از پایه فیلتر ابگیر که پمپ دستی روی ان سوار هست باشه خیلی ممنون میشم از لطف بی حد شما که چقدر مهربانانه پاسخ داده اید بزرگوار اگر راهنمایی بفرمائید که چگونه میتوان اطلاعات جامع وبیشتری در مورد این سیستم سوخت رسانی بدست اورد وایا اموزشی خودتون دارید یانه ممنون میشم در ضمن موتور اتوبوس ولو بی ۷ تیپ ۳ با کامیون های رنو میدلام ۲۸۰ یکی هستن از دو برند ولو و رنو
سلام ؛
اکثر سازندگان جهت سنجش فشار فیت پمپ ( PRV) روی فیلتر اولیه ( پیش فیلتر ) و ثانویه ( فیلتر اصلی ) پلاگ ( پورت فشارگیری ) تعبیه کرده اندکه می توانید فشار مدار اولیه و ثانویه را از این محل ها اندازه گیریی و با فشار استاندارد که در کتاب تعمیرات موتور ( Shop Manual) درج شده مقایسه کنید.
سلام اقای مهندس.خسته نباشید. .یه دستگاه امیکو M6 روشن نمشد وسوخت به کامان ریل نمیرسید .پمپ و سوزنهاشو بردم تعمیر .حالا هم خیلی دیر روشن میشه و وقتی که روشن میشه صدای تق تق میده و گاز هم نمیخوره .به نظر شما این صدا از فشار زیاد کامان ریل نیست در ضمن سنسور فشار وقتی سوکتشو در میارم فرقی نمیکنه
سلام
احتمالا یا پمپ روی تایم بسته نشده یا سنسور ها تنظیم نیستند ( G یا NE )
سلام اقای دالوند...من کامیونت الوند دارم ماشین دود سیاه میمرد پمپ سازی سر سوزن هارو عوض کرد حالا ک سوزن هارو بستیم هوا بداخل باک میاد از موتور...چیکار کنیم استاد؟؟
سلام
تنها راه عبور کمپرس موتور به باک گازوییل ترک خوردگی مسیر برگشت گازوئیل در سر سیلندر و یا گیر پاژ بودن سوزن و فلو دمپر می باشد بنابراین اول تست قطع کردن یک به یک سوزنها ( Injector cut off ) و در صورت عدم حصول نتیجه تست سرسیلندر توصیه می شود.( از آب بندی نوک و شره نداشتن سوزن نیز مطمئن شوید. )
سلام خسته نباشد
در مورد اسکانیا ۴۵۰ که تنها یک فیلتر دوقلو داره.سوال این بود چرا جای برای خروج آب از فیلتر نذاشتن که فرمودید فیلتر شانس آخره
بنظر میرسه در زمستان وقتی ماشین خاموش است آب جذب شده در فیلتر یخ میزنه و باعث مشکل میشه
در عمل یکی از دوستام صبح مشکل داشته و روشن نشده
آب باید از سیستم خارج بشه اما در این ماشین تا جای که من اطلاع دارم
اینجوری نیست
لطفا اگر از نحوه کارش اطلاع دارید به اطلاع ما هم برسانید
ممنون
ممنون
سلام
متاسفانه با سیستم فیلتراسیون این مدل ( اسکانیا 450) آشنایی ندارم .
سلام خسته نباشید
ایا ضد یخ نیز باید تعویض شود ایا خاصیتش به مرور از بین میرود?تحت چه شرایطی باید تعویض شود؟
ممنون از راهنماییتون
سلام ، ممنون
بله ضد یخ معمولی و ضد یخ های موجود در بازار ایران بعد از دوسال یا 40000 کیلومتر و در ماشین های راهسازی و معدنی دو سال یا 4000 ساعت کار می بایست تعویض گردد ( اخیرا ضدیخ های خاصی تولید شده که تا چهار سال نیاز به تعویض ندارند ) ، با توجه به تغییر شکل زنجیره های الکنی ( زنجیره های ساختاری )ضد یخ در اثر استفاده ، تغییر دمای مکرر و تماس با اکسیژن کم کم دچار تغییرات ساختار و عدم کارکرد مطلوب می شود.
باسلام وخسته نباشید خدمت مهندس عزیز.یکی از دوستان اسکانیا ار٤٥٠ داره ماشین دوماهه انبار اگزوزش که فیلتر دی پی اف داره بیش از حد داغ میشه میخواستم بدونم مشکل از چیه ایا این داغ کردن بخاطر این فیلتر هست خطر داره یا نه ایا میشه این فیلترونی حذف کرد ممنون از راهنمای تون متشکرم .
سلام ، ممنون
افزایش دمای فیلتر دی پی اف بدلیل گرفتن ذرات جامد معلق دود و بخصوص ذرات جامد کربن که دارای دمای بالایی می باشند اتفاق می افتد دمای مجاز این فیلتر در مدارک فنی دستگاه موجود است اگر به هر دلیلی ( مانند ضربه و یا استفاده از سوخت نامرغوب ، و یا استفاده ممتد ازفیلتر هوای نامناسب و... ) ظرفیت فیلتر دچار مشکل شود ، ممکن است دمای فیلتر از محدوده مجاز فراتر رفته و نیاز به بررسی و رفع مشکل باشد.
حذف فیلتر از نظر فنی امکان پذیر است اما فلسفه وجودی این فیلتر کاهش ذرات جامد ( معلق ) و حفظ محیط زیست است .
سلام مهندس
در کاتالوگ اسکانیا با سیستم ایکس پی آی نوشته پیش گرمکن سوخت.
سوال دیگه اینه که دارای یه فیلتر دوقلو است که به بدنه سیلندر قرار دادن که یکیش نقش ابگیر را داره.
از بالا درپوش فیلترها بز میشه و فیلتر کاغذی تعویض میشه
بر خلاف فیلترهای ابگیر معمول زیر فیلتر جای برای خروج اب نذاشتن
پس این آب جدا شده کجا میره?
سلام
من تاکنون با پیش گرمکن سوخت در سیستم کامان ریل برخورد نداشتم ( البته سیستم گرمکن سوخت که در باک طراحی شده و وظیفه آن جلوگیریی از یخ زدن و ژله شدن گازوئیل است متفاوت است ).
فیلتر مذکور ، به فیلتر شانس آخر ( لست چانس ) معروفه که قطرات بسیار ریز آب عبور کرده از سایر فیلتر ها را گرفته و بر روی کاغذ خود جذب می کند جنس این کاغذ به شکلی است که می تواند قطرات آب را جذب وبر روی خود نگهدارد. بنابراین با توجه به ظرفیت این کاغذ سرویس به موقع این فیلتر بسیار دارای اهمیت است .
سلام خدمت مهندس عزیز
نقش پیش گرمکن سوخت در سیستم کامان ریل موتور دیزل چیه و چه مزیتی داره و سوال دیگه هم دارم
فیلتر دی پی اف داخل اگزوز مانع خروج دود نمیشه و برای موتور ضرر نداره
ممنون
سلام
پیش گرمکن فقط روی هوای ورودی به سیلندر تاثیر گذاشته و بر روی سوخت تاثیری ندارد (در دریچه ورود هوا به مانیفلد المنت های گرمکن قرار گرفته اند )
این فیلتر ذرات معلق جامد را جذب کرد و بطور کلی بر راندمان و قدرت موتور چندان تاثیر گذار نیست
سلام مهندس ممنون که وقت میذارین
توضیحی که دادین برام سوال ایجاد کرد.
ایا در سیستم کامان ریل پمپ اولیه به اندازه مصرف موتور گازوئیل از باک میکشه. یا اینکه گازوئیل مدام از باک کشیده میشه و در دو مدار فشار ضعیف و فشار بالا حرکت گردشی داره؟ در اینصورت نصب فیلتر ابگیر باید جوابگوی این گردش گازوئیل باشه
ایا کل گازوئیل برگشتی به باک برمیگرده یا اینکه بخشی از ان دوباره واردن مدار فشار ضعیف میشه?
سلام
معمولا بسته به دور موتور از از 30 تا 70درصد سوختی که توسط پمپ اولیه کشیده می شود از سوپاپ اورفلو و یا سوپاپ سرریز و حدود 5 تا 15 درصد نیز از مدار برگشت انژکتورها به باک بر خواهد گشت .
برای محاسبه ظرفیت فیلتر اولیه و یا آبگیر، می بایست حداکثر مصرف سوخت موتور در دقیقه محاسبه سپس 70 درصد جهت برگشتی ها و حدود 100 درصد نیز جهت ظریب اطمینان به آن اضافه گردد ، مثلا اگر حداکثر مصرف سوخت یک موتور 11 لیتری با قدرت 325 اسب 57 لیتر در ساعت باشد تقریبا در هر دقیقه 0.95 لیتر مصرف موتور است که با احتساب 70درصد برگشتی و ضریب اطمینان 100 درصد میزان سوخت عبوری از پمپ اولیه حدود 2.65 لیتر خواهد بود .
سلام مهندس
ایا نصب فیلتر آبگیر با تصفیه ده لیتر بر دقیقه گازوئیل برای موتور کامیون که سیزده لیتر شش سیلندر کامان ریل است مشکلی ندارد,
این موتورها حدودا چند لیتر بر دقیقه گازوئیل را از باک خارج میکند
سلام
با توجه به اینکه حتی اگر موتور تحت بار کامل هم قرار گیرد مصرف سوخت از 3 لیتر در دقیقه ( در این موتور ) فراتر نخواهد رفت فیلتر با ظرفیت ده لیتر بر دقیقه به شرط عدم ایجاد افت فشار مناسب است.
سلام خدمت مهندس عزیز
من یه کشنده اسکانیا دارم با سیستم سوخت رسانی کامان ریل ایکس پی آی(xpi)
با قدرت موتور ۴۵۰ اسب بخار
میخام یه فیلتر ابگیر خوب واسش نصب کنم چی پیشنهاد میدین بی زحمت اسم فیلتر و مشخصاتش را بهم بگین
فیلتر ابگیر موتورهای معمولی (یونیت انژکتر اسکانیا )جواب میده?
فیلتر با قابلیت تصفیه ده لیتر در دقیقه جواب میده و افت فشار ایجاد نمیکنه???
سلام
برند های فیلتر در بازار زیاد است ، پیشنهاد خاصی ندارم ولی از هر برندی استفاده می کنید سعی کنید اصلی باشد ( فیلترهای تقلبی بسیار زیاد هستند )
ده لیتر بر دقیقه کفایت می نماید هر چند بنده گراف موتور شما را ندارم ولی نهایت سوخت مورد نیاز این موتور تحت بار و با احتساب حداکثر 70 درصد گازوئیل برگشتی کمتراز 3 لیتر بر دقیقه می باشد.
سلام
پمپ اولیه گازوییل در سیستم کامان ریل چند لیتر بر دقیقه سوخت را از بانک مکش میکند و چطور بفهمیم چه فیلتری برای این سیستم مناسب
نظرتون راجا به فیلتر ابگیر سپار چیه؟
سلام
1- بستگی به نوع و حجم موتور دارد و از 500 سی سی در دقیقه تا 5 لیتر متغییر است .
2- فیلتری که کمتر از 2درصد افت فشار ایجاد کند
3- متاسفانه راجع به فیلتر سپار اطلاعاتی ندارم
با سلام
در سیستم سوخت رسانی کشنده های اسکانیا از سیستم کامان ربل استفاده شده است.این شرکت فیلتر ابگیر را حذف کرده. چرا? ایا نیازی این سیستم به فیلتر ابگیر ندارد یا اینکه به علت فشار حذف شده؟
ایا با نصب فیلتر ابگیر مشکلی بوجود می اید
سلام
بعلت حساسیت بالای این سیستم به آلودگی گازوئیل و بویژه آب ، وجود فیلتر آبگیر در سیستم های پر فشار از ضروریات می باشد و حتی در مناطق با سوخت کم کیفیت وجود فیلترهای آبگیر اضافی توصیه اکثر سازنده هاست .
اضافه کردن فیلتر آبگیر مناسب ( استاندارد ) ، که سبب افت فشار سوخت نشود مشکلی ایجاد نخواهد کرد
سلام مهندس من یک کشنده فراز دارم سیستم سوخت رسانیش کامانریل هست ماشین من تو سربالایی کم میاره کشش نداره دود میکنه وقتی دنده هم میدی انگار میخاد خاموش بشه بزور دور میگیره اشکال از فشار پمپه سوزنه یا چیز دیگست?
سلام ، اگر موتور توربوشارژ است و دود خارج شده بود گازوئیل می دهد سیستم هوارسانی از پیش صافی تا مانیفلد ورودی هوا به موتور بررسی گردد.
سلام خدمت مهندس
خسته نباشین
غرض از مزاحمت یک نیسان دیزل دارم که سیستم سوخت کامان ریل داره
ولی مشکلش اینه که با تک استارت روشن نمیشه و خیلی استارت میخوره چه موقع سردی و گرمی موتور فرقی نداره
و عیب دیگه ای که داره اینه که موقع رفتن یهو گاز نمیخوره که با قط و وصل کردن سویچ دوباره گاز میخوره و این مشکل مدام تکرار میشه
ممنون اگه راهنماییم کنین
سلام ، ممنون
سوپاپ اورفلو ( فشار شکن ) که فشار سوخت ورودی به پمپ را تنظیم می کند اگر معیوب باشد ، بعلت تخلیه فشار سیستم در زمان خاموش شدن دستگاه از استارت سریع و روشن شدن ماشین جلوگیریی می کند. اولین علت دیر روشن شدن ماشین می تواند نقص این سوپاپ باشد.
گاز نخوردن ماشین می تواند بعلت نقص پتانسیومتر زیر پدال ، سیم کشی پتاسیومتر به کنترلر ، اسپید سنسور و یا خود کنترلر موتور باشد . بایستی ابتدا مقاومت پتاسیومتر سپس سیم کشی چک گردد در صورت عدم رفع عیب اسپید سنسور و کنترلر بررسی گردد.
مهندس جان درود
لودر هیوندا که موتورش کامنز و سیستم سوخت رسانیش کامان ریل هست به محض رفتن زیر بار دور موتور از ۲۲۰۰ به حدود ۱۴۰۰ میرسه و دود سیاه از اگزوز میاد بیرون، بعد از نیم تا یک ساعت کار، دمای موتور و گیربکس میره بالا، علت چی میتونه باشه؟
لودر حدود دو سال خواب بوده و علاوه بر دو فیلتر سوخت اصلی یک فیلتر آبگیر دیگه هم اضافه شده. تمام روغنها و فیلترها و سه تا سنسور اصلی سوخت با مارک اصلی عوض شده اند.
سپاس از همکاری شما
سلام
اولین دلیل می تواند کمبود گازوییل در دور بالا باشد بنابراین همه فیلتر ها رو تعویض کنید ( استفاده از فیلتر اصلی ) و صافی کف تانک رو نیز تمیز کنید فیلترهای هوا نیز تعویض شود .
اگر رفع نشد در مرجله بعد سنسور بوست چک شود و در صورت عدم رفع ؛ سوزنها چک شوند ( احتمال گیر کردن سوزن وجود دارد )
سوال:
اسکانیا دارای سوخت رسانی کامان ریل هست و متاسفانه در موردش خیلی شایعه ها هست در مورد اشکالاتی ک پیش میاد براش
ایا مشکل بخاطر کامن ریل بودنشه؟
یا مشکل بخاطر نوع انجین ؟
یا سوخت در ایران؟
یا کلا این ی شایعه هست و بی پایه اساس!
لطفا راهنمایی ممنون.
سلام
بخش زیادی شایعه است ، بخشی بخاطر دانش کم مکانیک ها و بخشی هم بخاطر عدم انجام سرویس و نگهداری مناسب .
دشمن و عامل خرابی سیستم کامان ریل آلودگی سوخت و وجود آب در گازوئیل می باشد . اگر فیلترها به موقع تعویض و از فیلتر مناسب سوخت استفاده شود عمر سیستم افزایش خواهد یافت ، بدلیل لقی ( تلرانس ) بسیار کم بین قطعات سیستم سوخت رسانی در صورت ورود آب به سیستم قطعات دچار گیرپاژ شده و سیستم معیوب می شود اما اگر زمان استارت ماشین ابتدا آب جمع شده در زیر باک گازوییل و فیلترهای آبگیرها تخلیه شودو سپس ماشین استارت گردد از ورود آب تا 99 درصد جلوگیری می شود . لذا سرویس و نگهداری صحیح سیستم و تخلیه منظم آب به وجود آمده در گازوئیل عمر مفید و کارکرد صحیح سیتم را تضمین می کند.
در مورد کیفیت سوخت تاثیر کیفیت سوخت بر عمر سیستم کمتر از ده درصد است و این افت کیفیت بیشتر به شکل افت کمی از قدرت موتور خود را نشان می دهد پس خیلی بابت کیفیت سوخت نگران نباشید.
در اکثرماشین های دیزلی جدید بدلیل بازده بیشتر و آلودگی کمتر از این سیستم و سیستم پیشرفته تر سوخت رسانی بنام HPCR استفاده می گردد.
ضمنا با نصب فیلتر های اضافه مخصوص مناطق آلوده و فیلتر آبگیر می توان ورود آلودگی و آب را به سیستم سوخت رسانی به حداقل رساند.
سلام استاد اگه میشه راهنمایی کنین
من ی خودرو فاو دارم که هر چه قدر استارت میزنم روشن نمیشه مجبور میشم از اتر برای روشن شدنش استفاده کنم از راه فیلتر هواش
و تا قسمت کامن ریل هم تعویض کردم باز همین مشکل هست
به نظر شما مشکل از سوزن نیست؟ اگه هست کدوم سوزن خرابه ک دیر روشن میشه ک فقط اونو عوض کنم ممنونم
سلام ؛ با توجه به توضیحات احتمال ضعیف شدن رینگ ها ی پیستون یا عدم آب بندی متعلقات سرسیلندر ( سوپاپها یا واشر سر سیلندر ) و عدم ایجاد کمپرس مناسب توسط پیستون وجود داره ، بهتره اول کمپرس سیلندرها اندازه گیری شه. اگه سوزن خراب باشه بعد از روشن شدن ماشین موتور لرزش داره .
تست سوزن دو روش داره : یکی با قطع کردن توسط لپ تاپ یا مانیتور ماشین ( البته اگه مانیتور قابلیت قطع کردن داشته باشه ) 2- اندازه گیری دمای مانیفلد دود چند ثانیه بعد از استارت
مهندس چرا جواب من را نمیدی
سلام ، عذر خواهی می کنم بعلت مشغله کاری زیاد متاسفانه چند رو ز وقت نکردم ، سایت رو چک کنم .
مهندس سلام مشکل برق سوزن گازوییل ارین را حل کردم جای سنسور حسگر میلنگ ومیل سوپاپ را عوضی جا زده بودم برق سر سوزن نمیامد
سلام مهندس مشکل برق سوزن ارین را حل کردم حسگر میلنگ ومیل سوپاپ رابرعکس جا زده بودم
سلام یک آرین تعمیرکردم استارت میخوره ولی روشن نمیشه سر سوزن برق نمیاد وگازوییل پاشش نمیکنه لطفا راهنمای کنید موتور ارین همون الوند هست
سلام یک آرین تعمیرکردم استارت میخوره ولی روشن نمیشه سر سوزن برق نمیاد وگازوییل پاشش نمیکنه لطفا راهنمای کنید
سلام ؛ متاسفانه آشنایی با موتور آرین و سیستم سوخت رسانی روی آن ندارم ، اگر اطلاعات بیشتری ( بویژه در مورد موتور ) بدهید پاسخگویی آسانتر خواهد بود.
سلام مهندس اگه ممکنه در مورد سیستم سوخت رسانیه xpi کامن ریل که جدیدا رو اسکانیا نصب شده توضیحاتی بدین ایا تو ایران جواب میده یانه اسن سیستم خوبه یا بده ممنونم.
سلام ؛ این سیستم سوخت رسانی در اصل نسل سوم ارتقاء یافته ( HPCR ) می باشد که به منظور بهترین عملکرد سوخت و کاهش میزان مصرف سوخت ، فشار سیستم تا 1850 بار افزایش یافته و در کنار آن جهت کاهش گازهای آلاینده از دوسیستم EGR ( سیستم بازگشت گازهای اگزوز ) و SCR ( سیستم تقلیل کاتالیستی ) استفاده شده است این سیستم محصول مشترک بزرگترین موتور ساز دنیا ( کامینز آمریکا ) و شرکت سوئدی اسکانیا می باشد.
بهرترتیب با عنایت به اینکه هر چه فشار سیستم سوخت رسانی بالاتر رود تلرانس و خلاصی قطعات این سیستم کمتر می شود نیاز به سوخت باکیفیت ( گازوئیل حداقل با کیفیت یورو 4 ) بیشتر احساس خواهد شد و کوچکترین آلودگی سوختی ( آب یا ذرات جامد ) می تواند سیستم را معیوب نماید.
سلام،مهندس برق ای که میره سرسوزن انژکتور چند ولت است.
سلام ، متغییر است و می تواند تا 110 ولت بالا رود
سلام مهندس یه بیل مکانیکی نیوهلند هست خوب کار می کنه ولی زیر بار پت پت می کنه خیلی ممنون می شم راهنمایی کنید
سلام
ایراد یا به هیدرولیک برمی گرده یا موتور ، متاسفانه من در مورد نیوهلند هیچ اطلاعی ندارم
سلام جناب مهندس
بنده یک دستگاه کامیون البرز (دانگ فنگ) خریداری کردم موتور مدام سوزن سیلندر شش را خراب می کرد به این شکل وقتی بار زده میشد و در جاده ای گردنه ای حرکت می کرد یهویی از اکسوز دود بسیار زیادی خارج میشد و موتور شروع به چق چق می کردبعضی اوقات به دلیل ورود سوخت بسیار زیاد موتور خفه می کرد و خاموش میشد بارها این اتفاق می افتاد و مجبور به خارج کردن سوزن سلیندر شش میشدم و اونو تعمیر می کردم دو بار هم سوزن نو گذاشتم زمان خرابی به تعویق می افتاد ولی کماکان خراب میشد بعدش کل لوله کامان ریل با سنسور و متعلقاتش رو عوض کردم مشکل حل شد میشه فرمایش کنید عیب اصلی از کجا بوده
با سپاس
سلام ؛
روی کامان ریل و قبل از ورود سوخت پرفشار به لوله و سوزن ، قطعه ای بنام فلو دمپر قرار دارد که وظیفه قطع کردن سوخت زمانی که سوزن نمی پاشد را به عهده دارد اگر سوخت دایما در لوله وسوزن حضور داشته باشد احتمال پریدن نوک سوزن ( قلوه کن شدن ) وجود دارد لذا اگر این قطعه بدرستی عمل نکند احتمال شکستن نوک سوزن در ساعات کاری پایین قابل پیش بینی است . احتمالا فلو دمپر سوزن شماره 6 معیوب بوده است .
سلام مهندس دستگاهایی که سوزنهای کامان ریل را تست میکنند دارای سیستم کنترل دمای گازاییل هستند چرا
سلام چون بدلیل فشار بسیار زیاد سوخت ( بخصوص در دور 1500 به بالای موتور که این فشار بیش از 1000 بار است ) دمای بالای سوخت سبب کاهش شدید ویسکوزیته سوخته ( به اصطلاح بریدن سوخت ) شده و فشار افت خواهد کرد ، بنابراین فشار نشان داده شده توسط دستگاه تست ممکن است دچار اختلال و مقادیر غیر واقعی گردد. بهمین دلیل در اکثر ماشین های دارای سیستم CRI و HPI وجود کولر سوخت و سرد کردن سوخت برگشتی لزومی است .