مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

مبدل گشتاور ( تورک کانورتر یا توربین )

 

 

 

جهت استفاده از قدرت تولیدی موتور و تبدیل آن به حرکت ، می بایست آن را به سیستم انتقال قدرت منتقل کنیم. بسته به نوع جعبه دنده(مکانیکی_ اتوماتیک)سیستم  واسط بین موتور و گیربکس یا به عبارت بهتر نوع کلاچ  انتخاب می شود. در گیربکس های دستی از کلاچ های ا صطکاکی - صفحه ا ی ( دیسک و صفحه ) استفاده می شود.


در گیربکس های اتوماتیک از نوع دیگی از کلاچ که تحت تاثیر نیروی هیدرولیک کار می کند بنام مبدل های گشتاور (توربین) استفاده می شود. کلاچ واسط بین گیربکس و موتور بوده و وظیفه اصلی آن قطع و وصل نیرو از موتور به گیربکس و امکان توقف ماشین بدون خاموش شدن موتور می باشد. درخودروهای مجهز به جعبه دنده اتوماتیک، بعلت استفاده از سیال ( روغن ) هیچ نوع ارتباط مکانیکی مستقیم بین موتور و گیربکس در سیستم کلاچ وجود ندارد.


در نگاه اول ممکن است مبدل گشتاور کلاچی شلوغ و پرهزینه به نظر برسد ولی این مسئله در مقابل مزایای فراوان آن که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت چندان قابل توجه نمی باشد.


 

 

کلاچ هیدرولیکی:


همانگونه که بیان گردید یک گیربکس به تنهایی نمی تواند به صورت تمام اتوماتیک عمل کند، مگر این که شامل مکانیزمی باشد که بتواند به طور اتوماتیک ارتباط موتور و گیربکس را قطع و وصل نماید.


وسایلی که این کار را انجام می دهند کوپلینگ های هیدرولیکی و مبدل های گشتاور هستند. قبل از اختراع مبدل های گشتاور ازکلاچ های هیدرولیکی در خودروها استفاده می شد ولی به علت وجود گشتاور معکوس در دورهای پایین که منجر به کاهش دور موتور و درنهایت خاموشی می شد با اضافه کردن قطعه ای به نام استاتور و بهینه کردن فرم پره ها ، کلاچی به نام مبدل گشتاور بکار گرفته شد. اصول عملکرد این کلاچ ها بسیار ساده است و با این مثال ساده می توان آن را توضیح داد: هرگاه دو دستگاه پنکه برقی را روبه روی همدیگر قرار داده و یکی را به برق وصل کرده و با جریان برق به حرکت درآوریم پس از مدتی پروانه پنکه دیگر هم که به برق وصل نیست ، شروع به حرکت کرده و بعد از گذشت مدتی سرعت دورانی آن تقریبا به پنکه دیگر می رسد. در این جا انتقال دور و گشتاور به وسیله هوا بعنوان سیال عامل صورت می گیرد. در تمامی انواع کلاچ های هیدرولیکی هم از این اصل ساده استفاده شده است. در انواع کلاچ هیدرولیکی گشتاور موتور با کمی افت به گیربکس منتقل می شود اما مبدل گشتاور (توربین یا تورک کانورتور) قادر به افزایش گشتاور موتور و انتقال آن به گیربکس می باشد.


کوپلینگ هیدرولیکی:


کوپلینگ هیدرولیکی شامل یک پمپ (ایمپلر) و یک توربین با پره های داخلی است که روبه روی هم قرار گرفته اند. و دارای پره هایی با زاویه متقابل نسبت به هم می باشند . پمپ به وسیله یک صفحه به فلایویل متصل و توربین نیز به شافت ورودی گیربکس متصل است. پمپ عضو محرک و توربین عضو متحرک است و هر دو در یک محفظه آب بندی شده قرار دارند. روغن به وسیله پمپ جارو ( پمپی که روغن را بین گیربکس و کوپلینگ جابجا می کند.)  از داخل گیربکس به داخل محفظه کوپلینگ ارسال می شود. زمانی که ایمپلر به وسیله موتور می چرخد پره هایش روغن را گرفته و به سوی توربین پرتاب می کنند. سیال در داخل کوپلینگ دو مسیر را طی می کند : جریان گردابی و جریان دورانی.


جریان دورانی سیال ، مسیر دایره ای است که در نتیجه چرخش ایمپلر ایجاد می شود. به عبارت دیگر سیال حول دایره ای که محور آن میل لنگ و محور ورودی گیربکس است جریان می یابد. از طرفی هنگامی که سیال در مسیر دایره ای حرکت می کند، نیروی گریز از مرکز آن را به سوی کناره های ایمپلر پرتاب می کند. به خاطر انحنای ایمپلر هنگامی که سیال به کناره های خروجی ایمپلر می رسد به دور خود می چرخد و به سوی توربین جاری می شود. سپس سیال در یک مسیر چرخشی ثانویه که با مسیر جریان دورانی اولیه زاویه 90 در جه می سازد پرتاب می شود.


جریان روغن در این مسیر را جریان گردابی می نامند. سیال در کوپلینگ هیدرولیکی به طور همزمان هر دو مسیر دورانی و گردابی را می پیماید. جریان دورانی که به وسیله ایمپلر ایجاد می شود گشتاور چرخشی موتور را انتقال می دهد. گشتاور بدون جریان گردابی که سیال را از ایمپلر تا توربین حرکت می دهد نمی تواند به گیربکس منتقل شود. نیروی چرخشی پره های ایمپلر به صورت ترکیبی از جریان های گردابی و چرخشی سیال بر روی پره های توربین اعمال می شود. سیالی که ایمپلر در حال چرخش را ترک کرده و به سوی توربین جاری می شود هنگام خروج تنها دارای حرکت گردابی و یا دورانی نیست بلکه دارای ترکیبی از هر دو حرکت است. مسیر جریان های ترکیب شده یک نیروی برآیند تولید می کند که از ایمپلر تحت زاویه خاصی به سوی توربین خارج می شود. هنگامی که نیروی سیال پرتاب شده به سوی توربین به قدر کافی باشد، توربین می چرخد و شافت ورودی گیربکس را به حرکت در می آورد.


همانطور که در ابتدای بحث عنوان گردید بعلت نیروی عکس العمل ، روغن ارسالی به توربین پس از چرخاندن توربین دوباره با نیروی کمی به سوی پمپ برمی گردد که این برگشت روغن سبب ایجاد مقاومت معکوس و درنتیجه اندکی افت در بازده کوپلینگ و طولانی شدن زمان شتاب گیریی اولیه ماشین خواهد شد.


 

 

مبدل گشتاور:


مبدل گشتاور نوعی کوپلینگ هیدرولیکی ارتقاء یافته است که اجازه می دهد موتور به مقدار کمی آزادانه و جدای از جعبه دنده بچرخد. اگر موتور به طور آهسته در حال گردش باشد ، مانند زمانی که خودرو درپشت چراغ قرمز توقف کرده، مقدار گشتاور منتقل شده داخل مبدل گشتاور خیلی کم است بنابراین برای نگه داشتن خودرو فقط یک فشار کم روی پدال ترمز لازم است. مبدل گشتاور شامل سه عضو است که در داخل محفظه ای بسته قرار دارد و به وسیله پمپ گیربکس ( پمپ جارو ) پر از روغن می شود. این سه عضو عبارتند از:


Impeller  ایمپلر یا پمپ

Turbine  توربین

Stator استاتور


تعداد پره های پمپ و توربین برابر نیستند و برای جلوگیری از ایجاد ضربه و تشدید درچرخش آن ها معمولا دو تا سه پره با هم اختلاف دارند.


ممکن است تورک کانورتور تنها یک استاتور ثابت داشته باشد که در این صورت به آن مبدل تک فاز می گویند اگر دارای یک استاتور با قابلیت چرخش هم جهت با توربین و پمپ باشد به آن مبدل دو فاز و در صورت تعبیه دو استاتور با قابلیت حرکت هم جهت با پمپ و توربین مبدل سه فاز گفته می شود. بطور کلی وجود استاتور سبب افزایش بازدهی گشتاور تورکانورتور بین 30 تا 50 درصد نسبت به کوپلینگ های هیدرولیک معمولی می گردد.


 

  

 انرژی پرتابه های روغن ارسالی از پمپ به وسیله توربین جذب شده و تبدیل به حرکت دورانی می شود. هزار خار وسط توربین جایی است که به آن شفت ورودی گیربکس متصل می شود. برای تغییر مسیر صحیح یک شی متحرک، شما باید نیرویی به آن اعمال کنید. مهم نیست که شی یک خودرو است و یا یک قطره سیال، هر نیرویی که باعث تغییر مسیر شی شود،عکس العملی دارد که باعث تغییر مسیر منشا نیرو می شود بنابراین توربین باعث تغییر مسیر سیال می شود و سیال باعث چرخش توربین می شود.


انرژی روغنی که به وسیله پمپ ورودی از گیربکس ارسال می شود و جریان سرگردان بین ایمپلر و توربین، به وسیله پره های ایمپلر جذب شده و از طریق جریان گردابی ودورانی مشابه کوپلینگ هیدرولیکی به طرف توربین پرتاپ می شوند.


بزرگ ترین اختلاف بین جریان روغن درون مبدل گشتاور در مقایسه با کوپلینگ این است که در مبدل هنگام کم بودن سرعت افزایش گشتاور ایجاد می شود. افزایش گشتاور هنگامی که روغن پره های توربین را ترک و به قسمت مقعر پره های استاتور برخورد می کند ایجاد می شود. این پره ها مسیر روغن برگشتی از توربین را اصلاح و همچنین پرتابه های روغن  ایمپلر را به تیغه بعدی توربین هدایت می کنند. نیروی جریان روغن از استاتور، با شتاب دادن به جریان روغن در حال ارسال از ایمپلر مقدار گشتاور منتقل شده از ایمپلر به توربین را افزایش می دهد. این حالت مرحله افزایش گشتاور نامیده می شود. مقطع پمپ به بدنه مبدل گشتاور متصل بود و بوسیله موتور چرخیده و روغن را به داخل توربین پمپ می کند.


روغن برگشتی از توربین ، در مسیر عکس نسبت به زمانی ورود حرکت می کند. اگر این جریان رها شود به پمپ ضربه زده و سبب اتلاف نیرو و ایجاد گشتاور معکوس خواهد شد. کنترل این جریان بوسیله عضو سوم یعنی استاتور انجام می پذیرد، این عضو در مرکز مبدل قرار داشته و سیال برگشتی از توربین را در دسترس مجدد پمپ قرار داده و سبب بهبود راندمان مبدل گشتاور می شود.


 در وسط استاتور یک کلاچ یک طرفه وجود دارد که به هزار خار استاتور متصل است. وظیفه آن هدایت دوباره سیال خروجی از توربین است قبل از این که به پمپ ضربه بزند. این امر به طور چشمگیری راندمان مبدل گشتاور را افزایش می دهد. کلاچ یک طرفه -داخل استاتور- استاتور را به یک شافت ثابت در گیربکس ارتباط می دهد.


به خاطر این طرح هنگامی که سیال به پره های استاتور برخورد می کند استاتور نمی تواند با نیروی سیال برای تغییر مسیر ، بچرخد و فقط می تواند در جهت مخالف بچرخد. در سرعت 40 مایل بر ساعت یا 64 کیلومتر بر ساعت در ماشین آلات سبک ، پمپ و توربین تقریبا با سرعت یکسان می چرخند(پمپ همیشه کمی سریع تر گردش می کند. )در این نقطه، سیال از توربین برگشته، وارد پمپ متحرک در مسیر یکسان می شود،درنتیجه نیازی به استاتور نیست.

افزایش گشتاور زمانی صورت می گیرد که جریان گردابی یک چرخش کامل از ایمپلر به توربین و دوباره از طریق استاتور به ایمپلر انجام دهد. این حالت بدین معنا است که تورک کنورتور، گشتاور موتور را به تناسب نسبت سرعت بین ایمپلر وتوربین افزایش می دهد. در نسبت سرعت های پایین هنگامی که ایمپلر با سرعت زیاد اما توربین به آرامی می چرخد جریان گردابی شدید است لذا افزایش گشتاور نیز زیاد خواهد بود. به محض این که توربین سریع تر بچرخد و به سرعت ایمپلر برسد جریان دورانی افزایش می یابد که در این صورت ، هم جریان گردابی و هم افزایش گشتاور کاهش می یابد. هنگامی که نسبت سرعت به 90 درصد برسد افزایش گشتاور کمترین مقدار است.در این هنگام، جریان روغن در مبدل تقریبا دورانی می شود و زاویه خروج جریان روغن از توربین به استاتور به خط مستقیم نزدیک تر می شود. در نتیجه جریان روغنی که به قسمت محدب-پشت پره استاتور-برخورد می کند بیشتر از قسمت مقعر است. هنگامی که سرعت جریان روغن افزایش یابد به طوری که بتواند استاتور رادرجهت عقربه های ساعت بگرداند، ایمپلر، توربین و استاتور در یک جهت و تقریبا با یک سرعت می چرخند. این مرحله کوپلینگ مبدل نامیده می شود.


از مزایای مهم استفاده از مبدل های گشتاور نسبت به کلاچ های معمولی این است که انتقال گشتاور درخودروهای نرمی صورت می گیرد و نیاز به تنظیم خاصی ندارد. همچنین این خودروها می توانند با دنده درگیر نیز متوقف شده و یا حرکت کنند، بنابراین در این زمینه به مهارت خاصی از جانب راننده نیاز ندارد اما با این حال در دورهای بسیار پایین و در لغزش صد درصد هم به علت وجود لزجت ، هنوز مقداری گشتاور روی محور خروجی وجود دارد. شاید از بزرگ ترین معایب این مبدل ها این است که در دنده های درگیر نیز مقداری لغزش خواهیم داشت و همانند کلاچ های اصطکاکی در هنگام درگیری مداوم راندمان صد درصد را نخواهیم داشت. راندمان یک کلاچ هیدرولیک را این گونه می توان محاسبه کرد :


× 100توان محور ورودی کلاچ / توان محور خروجی کلاچ = راندمان کلاچ


هیدرولیک در مبدل های گشتاور جدید برای جبران این نقیصه از مبدل های اصطکاکی استفاده می شود. در این نوع مبدل ها از مزیای کلی مبدل های گشتاور استفاده شده با این تفاوت که جهت رفع لغزش درهنگام درگیری دائمی، سیستم کلاچ اصطکاکی ( Lock up)که در کنار مبدل گشتاور قرار دارد، مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع در این حالت زمانی که دور توربین به 90 درصد دور پمپ می رسد ،این کلاچ عمل کرده و درنتیجه پمپ ، توربین و استاتور به یک جسم صلب ( همانند کلاچ صفحه ای معمولی ) تبدیل شده و با یک دور شروع به چرخش می کنند،بنابراین دور موتور بدون افت مستقیما به گیربکس وارد می شود.


از دیگر مزایای مبدل های گشتاور نسبت به کلاچ های اصطکاکی این است که تقریبا تمامی نوسانات سیستم انتقال قدرت یا موتور در این نوع سیستم مستهلک می شود و عملا به مانند یک فلایویل هیدرولیکی عمل می کند. همچنین به علت عدم وجود سایش بر روی قطعات متحرک، نیازبه تعمیر و نگهداری کمتری دارد.


مزایا:

1-      توقف خودرو در دنده بدون خاموش شدن

2-      افزایش دو تا سه برابری گشتاور موتور قبل از ورود به گیربکس

3-      جذب ارتعاشات موتور

4-      درگیری آرام درهنگام تعویض دنده

5-      افزایش محدوده الاستیسیته موتور (جبران کمبود گشتاور در دوره های پایین موتور)

6-      افزایش طول عمر موتور

7-      نیاز به مهارت کمتر در رانندگی


معایب:

1-      نیاز به دور آرام بالاتر از گیربکس های مکانیکی

2-      افزایش دمای متوسط موتور

3-      اتلاف بخشی از قدرت موتور

4-      تاخیر در شتاب گیری

نظرات 8 + ارسال نظر
متین یحیایی چهارشنبه 4 فروردین 1400 ساعت 22:01

با سلام و احترام خدمت جناب مهندس گرامی .
مستحضرید که در گیربکس های AL4 عمل تعویض روغن گیربکس خودرو به روش دستی و تخلیه از پایین توصیه شده که عملا این میزان نهایتا در حد 3.5 لیتر خواهد بود . لکن با کمک دستگاههای جدید امکان بارگیری روغن در مقیاس 6 لیتر کامل وجود خواهد داشت . سوال بنده این هست که اساسا آیا روغن جدید و قدیمی در مسیر تعویض روغن با دستگاه با هم مخلوط میشن ؟ روغن محبوس شده در تورک کانورتر در این فرایند تخلیه میشه یا خیر ؟

سلام
در زمان تعویض روغن حتما بخشی از روغن درون سیستم باقی خواهد ماند و تفاوتی هم نداره که دستی تعویض روغن صورت گیرد یا با دستگاه فقط ممکن است مقدار باقیمانده تفاوت داشته باشد. در پاسخ به سوال دوم خیر روغن درون توربین تخلیه نمی شود و البته توصیه اکثر سازنده ها بدلیل تخلیه رسوبات و ذرات آلودگی موجود در سیستم تخلیه روغن از زیر گیربکس و دستی می باشد.

P.k شنبه 21 اردیبهشت 1398 ساعت 16:18

آیا در ماشین هایی که مبدل گشتاور دارند دیگه صفحه کلاچ وجود نداره؟

سلام
خیر وجود ندارد اما معمولا تعدادی دیسک و پلیت ( شبیه صفحه کلاچ ) در مکانیسم قفل سیستم ( لاک اپ )برای سرعت های بالا تعبیه شده است که وظیفه ی متفاوتی نسبت به سیستم کلاچ معمولی دارد.

گلچین سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1397 ساعت 17:07

با سلام میخواستم بدونم که روغن هنگام گذاشتن دنده تویD به محوفظه کوپلینگ وارد می شود یا هنگام روشن شدن ماشین

سلام
جریان روغن بلافاصله بعد از استارت ماشین در کوپلینگ برقرار می شود ولی فشار و میزان روغن حداقل می باشد . اما پس از آزاد شدن ترمز و یا درگیری دنده ، حجم و فشار روغن افزایش می یابد.

مهدی قنبری شنبه 8 اردیبهشت 1397 ساعت 23:07

سلام
توی گیربکس بلدوزر ٥-٣٧٥ کلاچ لاک اپ و کلاچ استاتور داریم میشه لطف کنید توضیح بدید که کار اینا چی هستش؟

سلام
هدف از کلاچ لاک آپ تحت کنترل اپراتور درآوردن توان دستگاه در عملیاتهای سبک تر و استفاده از دور مستقیم موتور و درنتیجه جلوگیریی از تحمیل بار اضافی بوسیله افزایش تورک و تورک کانورتر به موتور جهت کاهش مصرف سوخت دستگاه می باشد.
هدف از وجود کلاچ استاتور ایجاد امکان حرکت آزاد استاتور در زمان قفل شدن توربین و پمپ و در نتیجه کاهش مقاومت دربرابر جریان روغن ورودی جهت کاهش بار موتور و قدرت مصرفی آن و در نتیجه کاهش مصرف سوخت .
با این مکانیزیم سوخت دستگاه بسته به نوع کاربری بین 5 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت. توضیحات کامل کوماتسو:
The torque converter is a 3-element, 1-stage and 1-phase type, and is integral with the transmission. The torque converter is equipped with a wet double-disc clutch type lockup unit and a stator clutch unit in order to reduce fuel consumption, to increase the operability, and to reduce captive consumption of the engine horsepower.
For higher efficiency of continuous light dozing and leveling operation, the torque converter is locked up to transmit the engine power directly to the transmission input shaft. Even when the torque converter is locked up (the pump is united with the turbine), the oil is still supplied from the torque converter relief valve. The oil sent from the pump to the turbine returns to the stator. The flow of oil is obstructed by the stator blades and becomes turbulent (it is agitated), producing resistance against the rotation of the pump and turbine.
To reduce the resistance against the rotation of the pump and turbine, the stator clutch is disengaged simultaneously with lockup of the torque converter, allowing the stator to rotate freely. As the stator turns along with the pump and turbine, the oil returns from the turbine to the pump smoothly with less resistance

محسن دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت 12:11

فرق مبدل گشتاور با کلاچ هیدرولیکی چیه؟

سلام ؛ بطور خلاصه مبدل گشاور بدلیل داشتن استاتور در دورهای پایین قادر به افزایش گشتاور و کاهش سرعت خروجی نسبت به ورودی می باشد درحالی که کلاچ یا کوپلینک هیدرولیک تنها نقش واسطه ، اتصال دهنده و انتقال را داشته و در گشتاور و سرعت تغییری ایجاد نمی کند .

عظیم شنبه 9 دی 1396 ساعت 14:46

سلام طبق منوئال دستگاه فشار ش باید 3تا 3.5 باشه که الان 2 است .

سلام
1- فشار 3-3.5 فشار ورودی است ( Inlet ) یا خروجی ( Outlet ) و در چه حالتی باید اندازه گیری گردد؟
2- اگر فشار در شیر ورودی ( رگولاتور ) صحیح است و در داخل تورک کانورتور افت می کند نیاز به تعویض لوازم داخلی سیستم می باشد.

عظیم جمعه 8 دی 1396 ساعت 21:32

سلام چطور میتوان فشار تورک کنورتور را افزایش داد؟

سلام
تورک کانو رتر بر اساس سیستم های هیدرودینامیکی عمل می کند و نیاز به فشار بالا ندارد .

cca دوشنبه 1 آذر 1395 ساعت 16:46

با سلام , من دانشجوی رشته ی مکانیک خودرو هستم , می خواستم بدانم چرا در تورک کنورتور بعد از فلایویل , توربین قرار گرفته است ؟ , چرا بعد از فلایویل ایمپلر را قرار نداده اند ؟ .

سلام ، در صورت وجود پمپ در سمت موتور و توربین در سمت گیربکس تعبیه سیستم قفلی که در مواقع نیاز به سرعت بالا ( لاک آپ ) بتواند اتصال صلب ایجاد کند پر هزینه و پیچیده می شد اما در سیستم رایج بدلیل عبور شفت این دو قسمت بصورت غلاقی از درون هم با نصب یک سیستم نسبتا ساده امکان ایجاد کلاچ یک طرفه و قفل لاک آپ فراهم می گردد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد