مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

اکسیر احیاگر!


هرخودرویی پس از مدتی کارکرد ممکن است دچار مشکلات گوناگون از برقی گرفته تا مکانیکی و... شود برخی از این مشکلات مکانیکی ممکن است به تعمیرات پرهزینه و اساسی ختم شوند؛ مشکلاتی مثل ضعیف‌شدن رینگ های پیستون ، معیوب شدن یاتاقان‌ها، خورده‌ شدن سر پیستون‌ها، لپ پر شدن دنده‌های گیربکس و... از جمله مواردی هستند که هزینه های تعمیراتی گزافی را به مالک وارد می کنند اما اگر این مشکلات در مراحل ابتدایی بوده و یا به وضعیت حادی نرسیده باشند ، می‌توان بدون باز کردن متعلقات موتور ، گیربکس یا... تنها با استفاده از محلول‌های احیاگر، آن را تا حد بسیار زیادی رفع کرد و خرابی های متعاقب را به تاخیر انداخت.

 

 

 محلول‌های احیاگر که برای استفاده درون موتور ، جعبه دنده‌های دستی یا اتوماتیک، دیفرانسیل، جعبه فرمان، پمپ هیدرولیک و... تولید می‌شوند، تحت عناوین کلی Revitalizant ، Oil Treatment ، Restore و... شناخته شده و بیش از 2 دهه است که در دسترس می باشند. اما امروزه با توجه به پیشرفت علم نانو‌تکنولوژی و نیاز شدیدتر به راهکارهای سریع برای رفع مشکلات مذکور ، نقش مهم‌تری را در احیای وسایل نقلیه بازی می‌کنند. کلمه Revitalizant در زبان لاتین به معنای «بازگرداندن به زندگی» بوده و این محصولات اصولا به صورت مایع یا ژل در بازار یافت می‌شوند. احیاگرها بسته به کاربردشان و بخشی که قرار است ترمیم کنند، در بنزین یا روغن خودرو مخلوط می‌شوند و در کارکرد عادی دستگاه تاثیر خود را می‌گذارند.


همانگونه که ذکر گردید، این دسته از محصولات اصولا در خرابی‌های جزئی و غیر حاد کاربرد دارند. برای مثال اگر خودروی شما مدتی است که دچار روغن‌سوزی خفیف شده و کمی از نیروی موتور نیز تحلیل رفته و ایراد مربوط به ضعف رینگ های موتور می باشد ، می‌توانید از مکمل‌های احیاگر روغن استفاده کنید تا از بدتر شدن وضعیت رینگ‌ها جلوگیری شود. همچنین اگر در یک یا چند دنده از گیربکس صدای زوزه به گوشتان می‌رسد، مکمل‌های احیاگر گیربکس که با واسکازین مخلوط می‌شوند در بازار موجودند. اگر در سیستم هیدرولیک فرمان اندکی سایش به وجود آمده باشد و در نتیجه فرمان شما نرمی مورد انتظارتان را نداشته باشد، باز هم می‌توانید از این نوع مکمل‌ها استفاده کنید. همچنین اگر احساس می‌کنید انژکتورهای موتور متوازن کار نمی کنند، محلول‌های احیاگری برای ترمیم انژکتورها نیز در بازار موجود است که البته با احیاگر های موتور ، گیربکس و هیدرولیک متفاوت می باشد.. به طور کلی این نوع مکمل‌ها برای قطعاتی که دچار خراش شده‌اند و همچنین بخش‌هایی که در اثر استهلاک به لقی بیشتری رسیده‌اند (اصطلاحا جا باز کرده‌اند) کاربرد دارد. محلول به تدریج در سیکل کارکرد هر یک از بخش‌ها اثر مطلوب خود را می‌گذارد و در پایان دوره با ترمیم سطوح زبر و خراشیده شاهد بخشی صیقلی و ایده‌آل خواهید بود.

این محلول‌ها عمدتا حاوی لایه ترمیم‌کننده‌ای تحت عنوان «Cermet- سِرمت» هستند. Cermet در واقع یک کامپوزیت (ماده ترکیبی) حاوی سرامیک (Ceramic) و عناصر فلزی (Metal) است ، عناصر فلزی به کار رفته در این کامپوزیت، نیکل، کُبالت و یا مولیبدنیوم است که همپوشانی نسبتا خوبی با متریال به کار رفته در اجزای خودرو خواهد داشت. با اضافه کردن احیاگر به روغن موتور، واسکازین گیربکس یا دیفرانسیل و...، محتویات محلول در روغن حل شده و لایه سِرمت در هنگام کار ماشین (مدت زمان مورد نیاز و بازه استفاده  بر حسب ساعت کار و یا کیلومتر کارکرد ماشین توسط سازندگان این مواد اعلام می گردد)، به تدریج ‌روی بخش‌های آسیب‌دیده می‌نشیند و آن بخش را ترمیم می‌کند. معمولا پیش از تکمیل پروسه احیا، نباید روغن را تعویض نمود.

  محصولات مذکور که البته نمونه‌های مرغوب و تاثیرگذارشان قیمت‌های نسبتا بالایی دارند معمولا در انواع یک یا چند مرحله‌ای به بازار عرضه می‌شوند. انواع تک‌مرحله‌ای که اصولا تاثیر بهتر و سریع‌تری دارند، قیمت بالاتری نسبت به چند‌مرحله‌ای‌ها دارند اما مسئله اینجاست که برای دریافت بهترین تاثیر باید چند نکته را رعایت کنید. نخست اینکه بهتر است محلول در روغن تازه و مرغوب ریخته ‌و پس از اتمام دوره ذکر شده روغن به طور کامل تعویض شود.

 همچنین پیشنهاد می‌شود که پیش از استفاده از محلول‌های احیاگر، از مکمل‌های شست‌و‌شوی مسیرها استفاده کنید تا احیاگر تاثیر مطلوبی روی سطوح مد نظر بگذارد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد