مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

لودر Loader

 

  

 

 

لودرها بطور وسیعی در کارهای ساختمانی برای حمل توده مو اد نظیر خاک و سنگ ،بارگیری کامیونها، خاکبرداری، حفاری ،گاهی تسطیح  و غیره بکار گرفته می شوند.

بر خلاف اسکریپرها که به طور همزمان برای بارگیری و حمل استفاده می شوند، لودرها همواره باید به همراه ماشین های حمل مانند کامیونها  و دامپتراکهابه کار گرفته شوند .

به طور کلی لودرها قادرند کارهای مختلفی را که در 4 دسته زیر خلاصه می شود، انجام دهند

 

الف- بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی :

با لودر می توان مواد خاکی نظیر شن، خاک معمولی، سنگ شکسته، پسماند کارخانجات و واحدهای صنعتی ، مواد معدنی و غیره را داخل کامیون و سایر وسایل باربر ریخته و آنها را پر کرد

 

ب- بلند کردن بار و انتقال آن :

در کارهای ساختمانی با لودر می توان مصالح بنایی از قبیل آجر، بلوک بتنی پیش ساخته و غیره را در محوطه کارگاه حمل و جابجا نمود

 

ج- خاکبرداری :

این ماشین در کارهای خاکبرداری ساختمانها به خصوص گودبرداری خاکهای سست تا متوسط بسیار سودمند است، زیرا کندن و جابجا کردن خاک و انباشته و بارگیری کردن آن با لودر سریعتر از سایر ماشین آلات صورت می گیرد

 

د- تمیز کردن قشر سطحی زمین :

در زمین هایی که جنس آن زیاد سخت نبوده و تا حدودی نرم باشد از لودر برای کندن و تمیز کردن محل کار استفاده می کنند. 

 

 

 

 

انواع لودر

اصولا لودرها در دو دسته کلی تقسیم بندی می گردند:  

-1 لودر چرخ زنجیری

-2 لودر چرخ لاستیکی

--------------------------------------------------------------------------------------------------

1) لودر چرخ زنجیری

لودرهای چرخ زنجیری مزایایی نظیر مانور خوب و قدرت کشش زیاد در زمینهای نرم و ناهموار را دارا می باشند . عملکرد این دستگاهها در روی زمینهای سنگلاخی نسبت به نوع چرخ لاستیکی بسیار مناسب می باشد .

همچنین این نوع ماشین ها طراحی مناسبی برای مانور در محیط های محدود دارند . نقل و انتقا ل این لودرها بین پروژه های مختلف ، نیازمند تریلر می باشد

 

 2) لودر چرخ لاستیکی

لودرهای چرخ لاستیکی دارای سرعت بالاتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری بوده و بسیار بهتر از آنها در زمینهای سفت عمل می کنند.  این مدل می تواند در راههای ساخته شده حرکت و در فواصل نسبتاً کوتاه بدون نیاز به تریل انتقال یابند . از جهت تنوع و اندازه انواع گسترده تری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری دارند و از این رو  گستره انتخابی بیشتری را در دسترس قرار می دهد.  همچنین هزینه نگهداری آنها در زمینهای مرطوب و خاکهای ماسه ای که خاصیت ساینده برای لودرهای چرخ زنجیری دارند ، کمتر می باشد. همچنین در زمین های مرطوب اگر نوع زنجیر لودر مناسب نباشد در اثر چسبندگی خاک به زنجیر، راندمان آن پایین می آید

 

لودرهای چرخ لاستیکی قدرت کشش کمتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری هم سایز خود دارا بوده و در نتیجه قدرت مفید آنها در کندن خاکها و بالا رفتن یا پایین آمدن از شیبها محدود می باشد. همچنین ظرفیت باربرداری آنها در زمینهای با تلاقی نسبت به نوع چرخ زنجیری، کاهش چشمگیری می نماید

 

دستگاههای چرخ لاستیکی معمولا کمرشکن می باشند، بنابراین مشخصات فرمانپذیری مطلوبی در جای کم عرض خواهند داشت . کمرشکن بودن لودر اجازه گرفتن زاویه ای تا 35 درجه در صفحه افقی محور ماشین بین دو قسمت اصلی ماشین را فراهم می کند

 

قسمتهای اصلی ماشین:

لودرها بطور کلی شامل قسمتهای زیر می باشند:

-1 موتور

-2 شاسی

-3 سیستم هیدرولیک

-4 جام (باکت)

--------------------------------------------------------------------- 

 

الف )  موتور

موتور نیروی لازم برای حرکت را به وجود می آورد.  امروزه اکثر لودرهای چرخ زنجیری به صورتی ساخته می شوند که موتورشان پشت سر راننده قرار گیرد . این امر می تواند به دو علت باشد . اول اینکه وزن موتور بصورت یک عامل تعدیل کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده از مصالح است . ثانیاً اپراتور لودر ( راننده ) نزدیکتر به فضای کار خود بوده دید بهتری دارد و کنترل ماشین برایش سهل تر می شود.  اما موتور در لودرهای چرخ لاستیکی بسته به موارد زیر می تواند در جلو یا عقب ماشین قرار بگیرد

 

لودرهای کوچک با محورگردان جلو دارای موتور در جلوی ماشین هستند

 

لودرهایی که دارای جام در جلو و بیل در عقب (بکهو لودرها) می باشند به علت بازتر بودن دید راننده موتورشان در جلو قرار دارد

 

 

به دلیل ایجاد نیروی خنثی کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده و همچنین ایجاد دی د بازتر برای راننده لودرهای بزرگ معمولا دارای موتور در عقب ماشین هستند

 

ب ) شاسی

لودرها دارای شاسی تراکتور می باشند. این شاسی ها برای لودرهای چرخ زنجیری یک پارچه هستند و برای لودرهای چرخ لاستیکی می توانند به صورت کمرشکن باشند.  

 

د ) سیستم هیدرولیک

از سیستم هیدرولیک این ماشین برای انتقال نیرو از موتور ماشین به جام آن استفاده می شود. امروزه با بهینه سازی روغن های هیدرولیک، محافظت در مقابل فرسایش و خوردگی در سیستم هیدرولیک افزایش یافته است. همچنین با استفاده ازسیستم های کنترل الکترونیکی به میزان بسیار زیادی اپراتوری لودر را ساده و دقیق نموده است .   

 

 ه ) جام

لودر بسته به نوع کاربری و قدرت دستگاه ممکن است دارای باکت از ظرفیت نیم تا چهل و دو متر مکعب باشد . 

جام ممکن است در حین عملیات در موقعیتهای مختلفی از لودر قرار گیرد . در حالتی که جام به منظور تخلیه بار بالا رفته، بر روی ابعاد افقی ماشین در سطح زمینه تأثیری ندارد . به همین دلیل طول لودر به طور معمول در سطح لاستیک ها در نظر گرفته می شود. به طور معمول برای عمل حفاری، دورزدن و تخلیه بار در ماشین بارگیر، به محلی با طولی دو برابر طول ماشین احتیاج است .  

لودرهای کمرشکن می توانند مستقیماً به سمت مصالح بچرخند و این توانایی مانور آنها را در تخلیه بار در کامیونهای دراز نیز کمک می کند.  این توانایی به لودر این امکان را می دهد که بار خود را در کامیون پخش کند، بدون اینکه مجبور به تغییر مکان خود گردد.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد