1)کنترل فشار باد چرخها :
سازمان ملی امنیت عبور و مرور اتوبانها در ایالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته بود تا تمام وسایل نقلیه مسافربری با وزن حدود چهار و نیم تن یا کمتر را از سال ۲۰۰۸ مجهز به سیستم کنترل فشار چرخها کنند. با این حال، هماکنون بسیاری از خودروهای مدلهای پایینتر نیز از این ویژگی برخوردار هستند. مثلاً خودروی بی ام و این سامانه را در تمام مدلهای خود ارائه کرده است. حسگرهای کار گذاشته شده در چرخها میتوانند با تولید صدایی مشخص یا روشن شدن چراغی در مقابل راننده (یا هردوی این روشها)، او را از کم بودن فشار هوا در چرخها مطلع سازند. همچنین، خودروهایی که توانایی حرکت با لاستیک پنچر را دارند، نیز در آینده دیده خواهند شد (درحال حاضر شورلت کوروت از چنین قابلیتی برخوردار است). این خودروها میتوانند با سرعت نسبتاً بالایی در مسیری بیش از حدود ۵۰ مایل با لاستیک پنچر حرکت کنند.
2) کنترل سرعت و فاصله
این سیستم ، کارایی بیشتری نسبت به سیستم های کنترل سرعت ( کروز ) دارد. این کنترلکنندهها با استفاده از حسگرها و رادار میتوانند دریچه کنترل بنزین و ترمزها را به گونهای تنظیم کنند که اگر تغییری در سرعت عبور و مرور رخ داد یا مثلاً رانندهای ترسو و تنبلی در مقابل خودرو قرار گرفت، همواره فاصله مطمئن با خودروی جلویی حفظ شود. اگر این سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف شود، به صورت خودکار ترمز کرده و کمربندها را نیز محکم میکند و اگر متوجه خالی شدن جاده یا افزایش سرعت خودروها شود، به صورت خودکار در صورت تغییر در سرعت عبور و مرور یا مثلا قرار گرفتن رانندهای بسیار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اولیه باز گردانند. با این حال، همواره امکان دخالت در کار این سامانه توسط راننده نیز وجود دارد. مرسدس بنز و میباخ از این سامانه با نام Dystonic استفاده میکنند.
3) یافتن نقطه کور و موانع جانبی
هشدار تصادف این سامانه به منظور هشدار به راننده در زمانی عمل میکند که خودرو یا شیئی در مسیر حرکت یا پارک وجود داشته باشد. این سامانه، در حالت عادی فعال نیست و باید توسط راننده فعال شود. اگر این سامانه متوجه وجود شئی در مسیر شود، با روشن کردن چراغی در آینه، لرزاندن صندلی یا با ایجاد صدایی مخصوص راننده را مطلع میسازد. این سامانه از توانایی شناسایی موانع در مسافتهای کوتاه برخوردار است.
4) هشدار تعویض خطوط حرکتی
سامانه امنیتی بیدارکردن راننده این سامانه، مشابه سامانه قبلی است با این تفاوت که فاصله بیشتری را پوشش میدهد. این سامانه فاصله خودروی کناری و سرعت آن را محاسبه میکند و راننده را از خطر احتمالی تعویض خطوط مطلع میسازد. این سامانه نیز با لرزاندن صندلی یا صدای مخصوصی راننده را آگاه میسازد. این سامانه حتی میتواند وضعیت بدن راننده، حالت سر و حالت چشمان او را تشخیص دهد تا متوجه خواب آلودگی راننده شود. این سامانه ممکن است در آینده حتی بتواند در صورتی که راننده به خواب رود، سرعت ماشین را کم کرده و آن را در حالت پایداری کنترل کند.
5) سامانه پیشگیری از چپ کردن خودرو و کاهنده خسارات تصادف .
بیشتر سازندگان، خودروها را به سیستم کنترل پایدار الکترونیکی مجهز کردهاند. در عین حال، بعضی از سازندگان نیز سامانههای آمادهسازی (مانند محکم کردن کمربندها) را پیشنهاد میکنند. با این حال سامانه موردبحث در اینجا از این سامانهها بسیار پیشرفتهتر است. اگر این سامانه متوجه احتمال چپ کردن خودرو شود (مانند حالتی که راننده با سرعت میپیچد یا با سرعت زیاد از مسیر منحرف میشود) ترمزها و دریچه بنزین را کنترل کرده و در کنترل وضعیت خودرو به راننده کمک میکند. این سامانه در دایملر/کرایسلر به نام Mitigation Electronic Roll ، در فورد به نام Roll Stability Control و در جنرال موتورز به نام Proactive Roll Avoidance شناخته میشود. رنج روور این سامانه را Active Roll Mitigation نامگذاری کرده و ولوو به آنRoll-Over Protection System میگوید. با این حال تمام این سامانهها، هدف امنیتی واحدی دارند.
6) ایربگهای دومرحلهای و هوشمند (حساس به وضعیت سرنشین )
همه انسانها یکسان و همشکل و از یک الگو نشستن پیروی نمی کنند بنابراین ایربگها در حال پیشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحلهای شدن و حساسیت نسبت به وضعیت سرنشینان، این تفاوتها را جبران کنند. با فناوری جدید ایربگها میتوانند اندازه، وزن، وضعیت کمربند، طریقه نشستن سرنشینان (مثلاً اگر راننده در حال تنظیم رادیو یا برداشتن چیزی از روی زمین باشد) را تشخیص دهند و حتی سرعت خودرو را تشخیص دهند و سرعت و اولویت باز شدن را تعیین کنند . با توجه به اینکه ایربگهای راننده، مسافرین و ایربگهای کنار پنجره، امری جدید نیستند، ایربگهای حساس میتوانند در هر قسمت از ماشین به کار روند.
7) ترمز کمکی در ترمزهای ناگهانی
این سیستم در کاهش شدت تصادفات با سیستم ( ABS ) ترمز ناگهانی بدون قفل کردن یا سامانه الکترونیکی پخش نیروی ترمز (EBD ) متفاوت است. این سیستم میتواند تشخیص دهد که چه زمانی راننده از روی ترس ترمز ناگهانی انجام میدهد (یک تغییر سریع از گاز به ترمز) و فشاری اضافی بر روی ترمزها وارد میکند تا فاصله توقف خودرو را کمتر کند. این سامانه حتی میتواند همراه با سامانه کنترل مسیر با کنترل پایدار در خودروها به کار رود و برخوردهای احتمالی را تشخیص دهد. این سامانه معمولاً کمک ترمز نامیده میشود، بیام و این سیستم را Dynamic Brake Control مینامد.
8) چراغهای جلوی قابل انطباق با شرایط حرکتی
دید شب، میتواند به صورتهای مختلفی مثل استفاده از چراغهای جلوی مادون قرمز و یا دوربینهای حرارتی صورت بگیرد. با این حال، فارغ از نوع سیستم بکار رفته ، هدف در این سیستم ها کمک به افزایش دید راننده به گونهای است که بتواند حیوانات، انسانها و یا درختان طول مسیر را از فاصلهای حتی در حدود 300 متری ، تشخیص دهد. این سامانه تصویری از جاده در پیش روی راننده قرار میدهد و اشیایی را که تشخیص آنها با چشم غیرمسلح مشکل است، روشنتر میسازد. چراغهای جلوی قابل انطباق براساس جهت حرکت خودرو تنظیم میشوند (برای مثال در پیچها نور را به صورت خمیده میتابانند). همچنین، ممکن است چراغهای حساس به سرعت (با تغییر ارتفاع و طول نور) و یا چراغهایی که میتوانند نور زیاد محیط را جبران کنند نیز عرضه شوند.
9) دوربینهای عقب
دوربینهای عقب، نهتنها از خودروها محافظت میکنند بلکه مانع از برخورد ناگهانی با حیوانات یا کودکان نیز میشوند. در واقع تصویر از پشت ماشین از آینههای بغل جابهجاشونده و صداهای هشداردهنده به تصویر واقعی تغییر پیدا کرده است. سامانه جدید دارای یک دوربین است که تصویری پهن از آنچه پشت سر راننده اتفاق میافتد، ارائه میدهد و هنگام پارک کردن یا استفاده از تریلر در پشت خودرو، کمک بسیار موثری است.
10) وضعیت اضطراری
بهر حال وقوع حوادث هر چند تا حد زیادی قابل کنترل است اما گاهی به وقوع خواهد پیوست ، بنابراین وجود سیستم موقعیت اضطراری نیز لازم به نظر می رسد. سامانهEARS دایملر/ کرایسلر چراغهای داخل را روشن کرده، درهای خودرو را از حالت قفل خارج کرده و سوخترسانی را در زمان بازشدن ایربگها قطع میکند. در که فولکس واگن ورودی برق باتری از دینام قطع می شود. همچنین سامانه OnStar در جنرال موتورز و سامانه Assist در بیام و، تصادف را به مراکز خود اطلاع داده و جزئیات تصادف را در اختیار پرسنل اورژانس مراکز مختلف قرار میدهند.