استراتژی تعمیرات و نگهداری ماشین آلات در پروژه ها و کارگاههای مختلف از الگوهای متفاوتی پیروی می کند که این الگو برگرفته از سطح سواد ، نیروهای موجود ، امکانات در دسترس ، تخصص مدیریت ارشد و... می باشد.
یکی از این الگوها ، تعمیرات مبتنی بر وضعیت دستگاه ( CM ( Condition Based Maintenance می باشد.
در این الگو هدف:
و بطور خلاصه می توان گفت منظور از نگهداری و تعمیرات براساس وضعیت ،کنترل سلامت دستگاه با بدست آوردن علائم و نشانه هایی از وضعیت سیستم در حالی که ماشین همچنان مشغول کار است ، می باشد تا دستگاه بتواند در یک شرایط ایمن و اقتصادی ادامه کار دهد و قبل از واماندگی و از کار افتادن دستگاه عوامل ایجاد خرابی شناسایی و رفع گردد.
تکنیک های متعددی برای مراقبت وضعیت (CM ) ابداع و متداول شده است که معمولا به دو روش زیر انجام می شود:
با توجه به نوع دستگاه ، حساسیت ها و دقت مورد انتظار دربرنامه نگهداری ماشین ، می توان یک یا ترکیبی از روشهای بالا را بکار گرفت .
در برخی از دستگاههای کوماتسو بمنظور کنترل و پایشش وضعیت ماشین از سیستمی بنام VHMS استفاده می گردد.( Vehicle Health Monitoring System)
در این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلف پارامترهای کاری دستگاه مورد سنجش قرار گرفته و اطلاعات حاصله به کنترلر مخصوص تعبیه شده ارسال و در آن ذخیره می شود.
این اطلاعات به سه روش قابل دریافت توسط افراد مسئول کنترل سلامت دستگاه می باشند.
۱- با استفاده از رایانه و با اتصال مستقیم به کنترلر سیستم Cable
۲- با استفاده از رایانه و با سیستم Wireless
۳- با استفاده از ارتباط ماهواره ای ORBCOMM
این سیستم می تواند دریافت کننده و فرستنده پیام های کوتاه با تاخیر زمانی بسیار کم، بین 6 بایت تا چندین کیلوبایت باشد و به کاربران امکان دسترسی آسان به اطلاعات را که اغلب از مناطق خارج از دسترسی جغرافیایی است، ممکن می سازد.
مزایای استفاده از این سیستم ها را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد.
تشخیص عیب :
جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت دستگاه که توسط تستهای PM تقریبا 1 ساعت طول می کشید ، هم اکنون توسط لپ تاب در مدت تقریبی 10 دقیقه دانلود می شود . که این امر باعث کاهش زمان توقف دستگاه می گردد .
علاوه بر این در صورتی که دستگاه به سیستم ارتباطی ماهواره ای متصل باشد ، بدون نیاز به توقف ماشین می توان اطلاعات را جمع آوری کرد (در حال حاضر استفاده از این سیستم در ایران موجود مجاز نمی باشد )
نتایج :
با مطالعه و رویت اطلاعات ازطریق اینترنت توصیه های مناسب صورت می گیرد .
ضعفها اپراتور مشخص شده و می توان بهترین الگوهای رانندگی را ترسیم کرد.
برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه تعمیرات متناسب با برنامه تولید .
منافع این سیستم برای دارنده دستگاه :
جلوگیری از توقف ناگهانی دستگاه در اثر خرابی ها با بهره برداری از روند گرافها (تغییرات در طول زمان ) .
ساده تر شدن جستجوی علل خرابی .
افزایش قابل ملاحظه عمرماشین با اصلاح الگوی اپراتوری و فعالیتهای غلط اپراتوری .
تجهیزات و حسگرهای نصب شده این سیستم بسته به نوع دستگاه می باشد ولی معمولا شامل حسگرهای زیر می باشند :
1- فشار بلوبای موتور ( پس زنی موتور )
2- فشار روغن موتور
3- دمای روغن موتور
4- درجه حرارت دود خروجی اگزوز
5- دمای روغن تورک کانورتر ( توربین )
6- شانه گاز پمپ انژکتور
7- Fill Switch زمان پر شدن کلاچها ( دستگاههای دارای گیربکس مثل دامپتراک )
8- فشار گاز کمکهای جلو و عقب
9- فشار روغن هیدرولیک و پمپ ها
10- دمای روغن هیدرولیک
و.....
بطور مثال در دامپتراک مدل HD785-5 کوماتسو داده های زیر توسط سیستم ارسال می گردد.
با استفاده از داده های فوق نمودارهای زیر ( گراف ) تهیه و با بررسی و آنالیز این نمودارها و روند تغییرات وضعیت سلامت دستگاه مشخص می گردد.
1- گراف فشار بلوبای موتور
2- گراف فشار روغن موتور
3- گراف دمای روغن موتور
4- گراف درجه حرارت دود خروجی اگزوز
5- گراف مصرف سوخت
6-گراف زمان کارکرد واقعی دستگاه
7- نمودارحبابی فرکانس پاششهای پمپ انژکتور
8-گراف زمان درگیری کلاچ ها
9- نمودار حبابی تعویض دنده ها
10- جدول سیستم بارسنج دستگاه
11- جدول کلیه خطاهای رخ داده در دستگاه
به عنوان نمونه گراف فشار بلوبای موتور یک دامپتراک را در زیر مشاهده می کنید.
بسیار مفید بود
عالی