مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

آیا افزایش مقادیر مواد افزودنی روغن Additives باعث افزایش کیفیت روغن می گردد؟

 

 

Advice for Improving Oil with Additives

                               توصیه های پیرامون مواد افزودنی و کیفیت روغن

 

We’ve always heard that increasing the percentage of a certain additive can improve one property of an oil while at the same time degrade another. Is this true? 

 

همیشه شنیده اید که گفته می شود افزایش درصد برخی مواد افزودنی یک روغن در هنگام کاهش سایر افزودنی ها  کیفیت روغن را بهبود می دهد؛ اما ایا این گفته صحیح است ؟ 

 

The old saying, “If a little bit of something is good, then more of the same is better,” is not necessarily true when using oil additives. 

 

در گذشته گفته می شد که " اگر کمی از ماده ای خاصیت خوبی داشته باشد پس مقدار بیشتر اون بهتر خواهد بود " ولی این گفته در مورد افزودنی های روغن لزوما صحیح نیست .

 

Anti-wear additives and extreme-pressure agents form a large group of chemical additives that carry out their function of protecting wear surfaces during boundary lubrication by forming a protective film or barrier on the wear surfaces. As long as the hydrodynamic oil film is maintained between the wear surfaces, boundary lubrication will not occur and these “boundary lubrication” additives will not be required to perform their function. When the oil film does break down and asperity contact is made under high loads or high temperatures, these boundary lubrication additives provide the frictional stress, rather than the wear surfaces themselves. 

 

عناصر ضد سایش و عناصر تحمل کنندهای فشار گروه بزرگ از مواد افزودنی اند که عمل محافطت از سطوح قطعات متحرک را با تشکیل فیلم روغن و ایجاد سد ضد سایش بوجود می اورند.

اگر این فیلم بعلت چسنندگی و نیروی هیدرودینامیکی ، بیش از حد بین سطوح فرسایشی  قطعات متحرک باقی بماند عمل روانکاری مرزی بخوبی انجام نشده و خود این افزودنی های چسبیده بین سطوح ، فرسایشی به مراتب بیشتر از فرسایش طبیعی قطعات متحرک در حالت عادی را ایجاد خواهند کرد.  

 

When the specified concentrations of additives become unbalanced, overall oil quality can be affected. 

 

هنگامی که نسبت ترکیبی مواد افزودنی با حجم روغن پایه از حالت متعادل خارج گردد، کیفیت کلی روغن تغییر خواهد کرد.

 

Some additives compete with each other for the same space on a wear surface. If a high concentration of a special anti‑wear agent is suddenly added to the oil, the corrosion inhibitor may become ineffective. The result may only be an increase in corrosion-related problems. 

 

بعضی از عناصر افزودنی روغن باید با عنصر دیگری همراه شده تا بتوانند در فضای خالی بین قطعات متحرک قرار گرفته و از فرسایش جلوگیری کنند و به تنهایی فاید های نخواهند داشت

اگر به یکباره حجم زیادی از ترکیبات خاص ضد سایش به روغن اضافه گردد ممکن است برروی مواد ضد خوردگی اثر منفی گذاشته و کار این مواد را با اختلال روبرو کند.بنابراین در این حالت افزایش مشکلات ناشی از خوردگی رخ خواهد داد. 

  

 

 

 

When a higher than normal concentration of detergent/dispersant additive is used in an existing oil, the dispersant can hold the anti‑wear agents or extreme-pressure additives in suspension and actually prevent them from forming their intended wear-reducing film on the surface of parts. The result may be an increase in wear. 

 

هنگامی که از مقادیر بالاتر از حد مورد نیاز عناصر شوینده (پاک کننده) در روعن ریخته شود ، این مواد باعث اختلال در کار عناصر ضد سایش و عناصر تحمل کننده فشار قطعات متحرک خواهد شد و در نتیجه کاهش فیلم روغن موجود بین قطعات متحرک و افزایش شدید فرسایش اتفاق خواهد افتاد. 

 

 

A lubricity additive and an anti‑wear/extreme-pressure additive are often used together in the formulation of lubricating oils. The lubricity agent assists the anti‑wear/extreme-pressure agent when both are used in the correct concentrations. However, when used at higher concentrations, the lubricity additive can actually interfere with the ability of the other boundary lubrication additives to prevent scuffing of wear surfaces at high loads. 

 

افزودنی های خاصیت لزجیت روغن ، مواد ضد فرسایش و تحمل کننده فشار اغلب با هم و با ترکیبی معین به روغن پایه اضافه می گردند ، مواد بهبود دهنده خاصیت لزجیت در صورتی موثر بوده و  به مواد ضد فرسایش و تحمل کننده فشار کمک می کند که متناسب با این مواد بکار برده شود بنابراین در صورت بهم زدن این نسبت و بکار بردن مقادیر بیشتر این مواد روغنکاریهای مرزی کاهش پیدا کرد و افزایش فرسایش روی خواهد داد.  

   

During the blending process, the surface tension of any oil is strongly affected by the addition of such additives as detergents and extreme-pressure agents. As a result, anti‑foam agents are often required to break down the air bubbles that form beneath the surface of the oil and would otherwise remain trapped. 

 

در هنگام ساخت ترکیبات روغن مقاومت کششی و چسبندگی هر روغنی بوسیله درصد ترکیبات مواد افزودنی آن که بعنوان عناصر شوینده و عناصر تحمل کننده فشار عمل می کنند  برآورد می گردد. که با بوجود ترکیب مناسب این مواد ، عناصر ضد کف حباب های تولید شده در هنگام کار را خنثی و از کف کردن روغن جلوگیری خواهند کرد .  

 

The addition of some special extreme-pressure additives can unbalance the anti‑foam additive concentrations, and the result may only be an increase in oil foaming, which can in turn cause a decrease in effective lubrication. 

 

هرگونه افزایش در مقادیر افزودنی های تحمل کننده فشار می تواند موجب بهم خوردن نسبت  مواد ضد کف در روغن شده که در نتیجه افزایش ایجاد کف باعث کاهش بازدهی روغن خواهد شد.  

  

 

بنابراین همواره مقدار متناسب همه افزودنی ها می تواند تامین کننده کیفیت مناسب روغن بوده و با به هم زدن این نسبت کاهش کیفیت روغن و افزایش فرسایش دور از انتظار نیست .

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد