مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert
مهندسی دالوند  Dalvand Engineering

مهندسی دالوند Dalvand Engineering

وبلاگ فنی و تخصصی ماشین آلات سنگین Machinery Technics & Diesel Expert

سامانه کنترل لغزش در شروع حرکت ASR

 

 

معمولا حرکت در مسیر‌هایی که اصطکاک و چسبندگی سطح آنها مانند زمین یخی و برفی و یا زمین های چرب‌شده با آلودگی‌های غیر‌طبیعی، برای شروع حرکت کم است سخت بوده و منجر به بکسوات و لغزش خودرو به طرفین و یا حتی عدم حرکت ماشین خواهد شد. در اکثر ماشین آلات فاقد قفل دیفرانسیل، چرخش درجا یا همان بکسوات یک چرخ از یک محور، باعث می‌شود تا تمام حرکت وارده به دیفرانسیل بدلیل عدم وجود بار مقاوم به این چرخ منتقل گردد و چرخی که حتی تماس مناسبی با مسیر دارد نیز توانایی و امکان حرکت ماشین را نداشته باشد.

سیستم  ِای اس آر ((Acceleration Skid Regulation یا Automatic Spin Regulation یکی از ساز و کارهای کنترل حرکت چرخها و بهینه سازی حرکت ماشین در زمان آغاز حرکت می باشد. این سیستم که در واقع نوعی سیستم ضد‌لغزش(anti-slip regulation  ) محسوب می گردد در هنگام شروع حرکت و شتابگیری بویژه در شروع حرکت در جاده های لغزنده ، مسیرهای خیس ، برفی و یخی به کمک راننده می‌آید و وظیفه آن، جلوگیری از بکسوات و هدر رفت انرژی در شروع حرکت می باشد.


اکثر سازندگان معتبر خودرو و ماشین آلات سنگین ، این سامانه را جهت کاهش هزینه با ترمز ضد‌قفل ( ABS ) همخوان ‌کرده ، از سنسور‌های ترمز برای پایش بکسوات چرخ‌ها و از نیروی ترمز جهت کنترل آن استفاده می‌کند.

 

 

سیستم ASR ‌روی محور محرک خودرو عمل می‌کند. این سیستم با استفاده از سنسور‌های تعبیه‌شده ، سرعت چرخش چرخ های دو سمت محور محرک ماشین را با هم مقایسه ‌کرده و در صورتی که دور یکی از چرخ ها بیش از چرخ دیگر باشد، آن را به معنی هدر رفت نیرو در آن چرخ و بکسوات حس کرده ، بنابراین با استفاده از نیروی ترمز و بالا بردن بار چرخ هرز گرد، کم کردن گاز‌ موتور با کنترل دریچه گاز و تبادل اطلاعات با  ECUخودرو ، اقدام به کاهش سرعت در چرخ هرزگرد می‌کند.

  

 


در سیستم های قدیمی ASR فرمانگیری در جا مشکل بود چرا که فرمانگیری سبب تفاوت سرعت چرخش چرخ های چپ و راست دستگاه می گردید که این امر سبب فعال شدن سیستم ASR و ممانعت از فرمانگیری می شد بنابراین جهت رفع این نقیصه کلید روشن و خاموش سیستم ASR بطور الزامی تعبیه شده بود ، اما در سیستم های جدید با تعبیه سنسور زاویه فرمان این مشکل برطرف گردیده است، بطوریکه میزان اختلاف دور چرخهای دو سمت محور محرک با زاویه فرمان سنجیده شده و سپس عکس العمل مناسب اتخاذ می گردد. هرچند در این ماشین ها هم امکان خاموش کردن سیستم  ASRوجود دارد.

 

 

 

 

عملکرد این سامانه تا حدودی زیادی شبیه به کارکرد سیستمESP (Electronic Stability Program)  می باشد؛ یعنی پایداری خودرو با استفاده از فعال شدن هوشمند ترمز‌  کنترل می شود با این تفاوت که ASR فقط در شروع حرکت کارایی دارد در حالی که سیستم ESP  همواره وظیفه کنترل پایداری دستگاه در هنگام حرکت را دارا می باشد .

 همانگونه که ذکر گردید ماشین آلات مختلف و بویژه خودروهای سواری که اکثرا از نسل اول سیستم های ASR  استفاده می کنند دارای دکمه خاموش کردن سیستم ASR هستند؛ چرا‌که در برخی‌ مسیر‌ها لازم است تا خودرو با بکسوات حرکت را آغاز کند لذا در صورت روشن بودن  ASR، عملا خودرو زمینگیر خواهد ماند. همچنین از آنجایی که بکسوات‌کردن و انجام حرکات نمایشی نیز خود از جاذبه‌های رانندگی است، گاهی اوقات لازم است تا این سیستم را بتوان از دور خارج کرد.

سیستم کنترل کشش یا TC نیز در برخی خودروها همانند ASR در شروع حرکت، مانع از ایجاد هرزگردی می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
A.kh پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 ساعت 15:41

عالی بود مهندس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد